‘Goed dat data ons HR-beleid bevestigt’

Alice Diels, CHRO bij de Koninklijke Louwman Group, wilde graag weten hoe collega’s het HR-beleid en de arbeidsvoorwaarden van het bedrijf ervaren. Een op maat gemaakt advies van AWVN’ers Franca van Cleef en Tammo Delhaas, op data gebaseerd, liet zien dat verreweg de meeste mensen tevreden zijn over hun arbeidsvoorwaarden. ‘Geen nieuws was in dit geval ontzettend goed nieuws’, vindt Diels.

Preference, Louwman
Alice Diels (foto: LinkedIn)

‘De afgelopen jaren hebben we behoorlijk geïnvesteerd om onze arbeidsvoorwaarden en ons HR-beleid te verbeteren en er meer lijn in aan te brengen’, vertelt Alice Diels. Ze is CHRO bij de Koninklijke Louwman Groep, die naast importeur en retailer van auto’s ook leverancier van zorghulpmiddelen is, financiële dienstverlener en ontwikkelaar van innovatieve mobiliteitsoplossingen. ‘De werkmaatschappijen en divisies van ons bedrijf zijn samengevoegd in één groep en hebben nu allemaal dezelfde arbeidsvoorwaarden en hetzelfde HR-beleid.’

Preference-scan als peilstok

Het was tijd om ‘de peilstok erin te steken’, zegt Diels. ‘We wilden graag inzicht krijgen welke arbeidsvoorwaarden onze collega’s belangrijk vinden, hoe tevreden ze hierover zijn en wat hun verdere wensen zijn. Daarnaast wilden we ruimte bieden aan eigen opmerkingen.’
De Preference-scan van AWVN bood uitkomst. De scan laat, op basis van allerlei verschillende vragen, zien welke arbeidsvoorwaarden medewerkers belangrijk vinden. Dat kunnen zowel ‘harde’ arbeidsvoorwaarden als salaris en vakantiedagen zijn, maar ook de zachtere kant als werk-privébalans of de inhoud van het werk. Werkgevers kunnen de scan aanpassen op basis van hun specifieke situatie en onderzoeksvragen. Een ideale uitkomst is dat medewerkers het meest tevreden zijn over de arbeidsvoorwaarden die ze het meest belangrijk vinden.

Hoe werkt Preference?

Wilt u zien hoe de interactieve tool werkt voor zowel uw medewerkers als uzelf? Vraag dan vrijblijvend een online demo aan. Tijdens de demo krijgt u tevens informatie over de onderzoeksopzet, de planning, juridische aspecten en kosten. demo preference

Ja, ik heb interesse in een demo

Stel de juiste vragen

‘Wij hebben veel tijd genomen om de vragenlijst zorgvuldig samen te stellen’, zegt Diels. ‘Ik zou iedereen adviseren dat te doen, zodat de voorkeurenscan precies die informatie oplevert die je nodig hebt. Wij houden al een aantal jaren een medewerkersenquête; de vragen die daarin gesteld werden, hebben we in de voorkeurenscan uiteraard niet nogmaals gesteld.’

Op de generieke vraag ‘Hoe tevreden ben je in het algemeen over je arbeidsvoorwaarden?’ reageerde het overgrote deel van de medewerkers met ‘tevreden’ of ‘zeer tevreden’ en nog eens een kwart met ‘neutraal’. ‘Slechts 7,5 procent was ontevreden of zeer ontevreden’, zegt Diels. ‘Dat was voor ons een heel mooie bevestiging dat we de goede dingen hebben gedaan op HR-gebied. Ook het verband tussen wat mensen belangrijk vinden en waar ze tevreden over zijn, viel overal keurig binnen de bandbreedte. Natuurlijk zijn er altijd zaken die je verder wilt ontwikkelen – in ons geval bijvoorbeeld het mobiliteitsbeleid – maar het was fijn te weten dat we niet meteen vol aan de bak hoefden met verbetering van de arbeidsvoorwaarden.’

==TEKST LOOPT DOOR ONDER DE AFBEELDING==

Prefence, Louwman
Still uit de bedrijfspresentatie Wat wij doen op de website van Louwman Group

De uitkomsten waren op het eerste oog misschien weinig opzienbarend, maar juist daarom heel goed nieuws, zegt Diels. ‘Net als alle bedrijven hebben wij te maken met de krappe arbeidsmarkt. Soms werd intern gewezen naar het HR-beleid en de arbeidsvoorwaarden als reden voor mensen om te vertrekken. Nu is duidelijk dat dit generiek niet het geval is. We kunnen het interne gesprek over het personeelstekort dus voeren op basis van feiten: de salarissen zijn op orde en we scoren hoog op werk-privébalans. Dat is heel positief nieuws.’

Preference, arbeidsvoorwaarden Wat kan AWVN voor u betekenen?
Bekijk de dienstverlening van AWVN op het gebied van de arbeidsvoorwaarden.

Uit de scan kwamen verder nuttige opmerkingen over waar wél verbetering nodig is. ‘HR-processen kunnen soms makkelijker en de communicatie kan ook beter. Dat zijn concrete punten waar we mee aan de slag kunnen. De belangrijkste opbrengst was voor mij te weten dat de basis op orde is. Zo’n scan heeft een prijskaartje, maar dat was het meer dan waard.’

‘Preference-scan levert altijd waardevolle informatie op’   

 

Preference, LouwmanTammo Delhaas, adviseur arbeidsvoorwaarden en arbeidsverhoudingen bij AWVN: ‘De Preference-scan bestaat standaard uit zestien vragen over arbeidsvoorwaarden. Onze klanten kunnen daar eigen vragen aan toevoegen of vragen weghalen. In de situatie van Louwman vonden mijn collega Franca van Cleef en ik het interessant om te onderzoeken hoe mensen hun arbeidsvoorwaarden als salaris, salarisgroei en overige arbeidsvoorwaarden ervaren. Als die voorwaarden niet goed zijn, gaan mensen weg. Maar je ziet ook: als die voorwaarden wél goed zijn, blijven mensen niet per se. Dat geldt zeker in de huidige krappe arbeidsmarkt. Het is dus goed om de tevredenheid te onderzoeken, omdat die niet per definitie verband houdt met het vertrek van collega’s. Los daarvan levert een Preference-scan altijd waardevolle informatie op voor een HR-agenda waarmee je verder aan de slag kunt.’

Tekst Berber Bijma, juni 2024

Deel dit artikel via: Deel dit artikel via Whatsapp Deel dit artikel via Twitter Deel dit artikel via Facebook Deel dit artikel via Linkedin Deel dit artikel via Mail
aanmelden