Nestlé: meetbare informatie over voorkeuren arbeidsvoorwaarden

Voedingsmiddelenbedrijf Nestlé wilde de wensen en voorkeuren van medewerkers omtrent hun arbeidsvoorwaarden niet inschatten, maar meten. Dat geeft input voor het HR-beleid. Een inventarisatie door middel van een onderzoeksinstrument, onder begeleiding van AWVN, zorgde voor de gewenste concrete gegevens.

Het Zwitserse voedingsmiddelenconcert Nestlé heeft in Nederland een hoofdkantoor in Amstelveen en een fabriek in Nunspeet. Van beide locaties wist de HR-afdeling wel zo’n beetje hoe medewerkers denken over arbeidsvoorwaarden, maar harde data ontbraken, vertelt HR-manager Lucas Renders. ‘Als HR-afdeling wilden we meetbare informatie ophalen om erachter te komen wat er leeft en wat wensen en voorkeuren zijn op het gebied van arbeidsvoorwaarden. Daarmee kunnen we zien of onze eigen arbeidsvoorwaarden up-to-date zijn en aansluiten op de wensen van de medewerkers.’

Nestlé
Nestlé Nederland is onderdeel van het internationale voedingsmiddelenconcern Nestlé, waarvan het hoofdkantoor in Zwitserland staat. Bij Nestlé Nederland werken zo’n 1100 mensen, verdeeld over het hoofdkantoor in Amstelveen en de fabriek in Nunspeet.

AWVN-inzet
Inrichting, uitvoering en terugkoppeling Preference: wensen van werknemers omtrent arbeidsvoorwaarden

AWVN gebruikt een tool om inzichtelijk te maken hoe tevreden medewerkers zijn over diverse arbeidsvoorwaarden en hoe belangrijk ze die vinden, vertelt Nicole Homburg, adviseur arbeidsvoorwaarden en arbeidsverhoudingen.

‘In die tool kunnen medewerkers 16 verschillende arbeidsvoorwaarden ranken zoals salaris en pensioen, maar ook de zachtere kant van arbeidsvoorwaarden: zelfstandigheid, sfeer, werk-privébalans. De uitkomsten zijn bijvoorbeeld te selecteren naar leeftijdsgroep en naar afdeling. Die tool heet Preference. Daarnaast heeft Preference altijd een aantal open vragen, waar in dit geval veel gebruik van is gemaakt. De scan is in 10 minuten ingevuld. De uitkomsten worden weergegeven in een kwadrant met arbeidsvoorwaarden die volgens medewerkers ‘nice to have’ zijn, vooral moeten blijven, verbetering behoeven en waarvan beter afscheid kan worden genomen. Je weet met andere woorden aan welke knoppen je moet draaien. Daarnaast geef je als werkgever met het uitvoeren van de scan het signaal dat je echt wilt weten hoe werknemers over hun arbeidsvoorwaarden denken.’

Een mooie, en ook wel enigszins verwachte, uitkomst van de scan was dat werknemers van Nestlé bovengemiddeld vaak vinden dat ze uitdagend en relevant werk hebben, vertelt Renders. ‘Werknemers gaven aan dat ze dat belangrijk vinden én dat ze daar tevreden over zijn. Dat is goed om te zien.’
Ook de overige uitkomsten waren weliswaar niet heel verrassend, maar wel goed bruikbaar. ‘We hebben nu een concreet handvat voor de interne gesprekken met managers. De scan is niet heel diepgaand, maar als quickscan voor deze doelen goed bruikbaar.’

De samenwerking met AWVN heeft Renders ervaren als prima. ‘We zijn goed geholpen met het inrichten van de vragenlijst. Daarnaast is het handig dat AWVN ook kennis van andere organisaties meeneemt in de adviezen aan ons.’

Deel dit artikel via: Deel dit artikel via Whatsapp Deel dit artikel via Twitter Deel dit artikel via Facebook Deel dit artikel via Linkedin Deel dit artikel via Mail
aanmelden