Preference is de digitale onderzoekstool van AWVN om snel inzicht te verkrijgen in wat uw medewerkers belangrijk vinden en waarderen. U kunt Preference voor ieder onderzoek onder medewerkers inzetten. Preference bevat een unieke, intuïtieve rankingstool waarmee medewerkers negen of zestien aspecten makkelijk kunnen rangschikken van meest belangrijk tot minst belangrijk. Na het rangschikken van de aspecten wordt de medewerker gevraagd de individuele aspecten te beoordelen.
Met de resultatenmodule van Preference zijn de inzichten uit het onderzoek snel en makkelijk beschikbaar en krijgt u diepgaande inzichten in voorkeuren van specifieke doelgroepen binnen uw organisatie. Op basis van deze inzichten kunt u – met onderbouwing van data – beslissingen nemen en richting geven aan het arbeidsvoorwaardenproces en een toekomstbestendig HR-beleid.
• Optimaliseren van de arbeidsverhoudingen en de arbeidsvoorwaarden: tevredenheid en betrokkenheid vergroten.
Met behulp van Preference wordt op een laagdrempelige en intuïtieve manier aan medewerkers gevraagd wat zij op het gebied van de arbeidsverhoudingen belangrijk vinden.
• Ontwerpen van een employee value propositie om een aantrekkelijke werkgever te worden.
• Draagvlak creëren om arbeidsvoorwaarden te moderniseren/personaliseren/flexibiliseren.
• Voorspellen van mogelijke effecten van wijzigingen in uw beleid.
• Behouden en aantrekken van de meest kritieke (top)talenten.
• Effectief afstemmen van uw HR-beleid aan de specifieke behoeften van interne of externe groepen medewerkers.
Hoe werkt Preference?
Wilt u zien hoe de interactieve tool werkt voor zowel uw medewerkers als uzelf? Vraag dan vrijblijvend een online demo aan. Tijdens de demo krijgt u tevens informatie over de onderzoeksopzet, de planning, juridische aspecten en kosten.
Het online invullen van de enquête gaat snel, eenvoudig en intuïtief, wat vaak resulteert in een hoge medewerkersrespons (gemiddeld tussen 65%-85%). Het vergt slechts gemiddeld 5 á 10 minuten en is gegarandeerd anoniem. De medewerkers geven in een “ruit” aan welke van de 9 of 16 elementen zij het meest belangrijk en het minst belangrijk vinden en in welke mate zij over de elementen tevreden zijn. U kunt, in samenspraak met AWVN, zelf invulling geven aan de elementen passend bij uw organisatiebehoefte. Als het gaat om een onderzoek naar de voorkeuren van medewerkers voeren wij dit bij voorkeur uit met betrokkenheid van management, medewerkers en medezeggenschap. Dit betekent vanaf de start betrokkenheid bij de procesaanpak en onderzoeksopzet in Preference.
Kenmerken Preference
• Op maat gemaakt onderzoek
• Gamification
• Meertalig
• Cluster-analyse
• Live monitoring
• Statistieken
• Sleep-en-dropfilter
• Scenario-analyse
• Tekstanalyse
Monitoren van deelname aan het onderzoek en het analyseren van de resultaten is eenvoudig. De resultaten worden real-time live verwerkt gedurende de uitvraag. De organisatie krijgt een half jaar toegang tot de eigen bedrijfsresultaten. Dit geeft de mogelijkheid om op basis van geanonimiseerde data diepgaande analyses te doen naar specifieke doelgroepen in uw eigen organisatie.
• Inzoomen op voorkeuren van specifieke (doel)groepen.
• Voorspellen van de impact van te nemen maatregelen; wie zal voor zijn en wie niet.
• Identificeer gaps in de waarde propositie van uw medewerkers. U kunt de waardering die respondenten vinden voor bepaalde elementen vergelijken met hoe tevreden ze zijn. Zo weet u waar de grootste impact te behalen is.
• In welke thema’s dient u te investeren om het meeste effect te hebben?
De resultaten bespreekt AWVN met de stakeholders aan de hand van de interactieve analysetool. Wij adviseren de resultaten te gebruiken als input voor de dialoog. Dit kunt u als input gebruiken voor een nieuw design van uw HR- en arbeidsvoorwaardenbeleid.
Benieuwd naar het onderzoeksproces, de planning, juridische aspecten en de kosten? Vraag vrijblijvend een online demo aan.
Klantervaring. Louwman Group wilde graag weten hoe het HR-beleid en de arbeidsvoorwaarden werden ervaren. De Preference-scan van AWVN bood uitkomst.
Is het zinvol om te onderzoeken welke arbeidsvoorwaarden je medewerkers belangrijk vinden, zelfs als je denkt daar wel een goed beeld van te hebben? Jazeker, zegt Julien Pluijmen, directeur HRM bij Brocacef. Een gedegen onderzoek levert altijd wel een paar verrassende uitkomsten op. Bovendien voelen medewerkers zich gehoord én ligt er onafhankelijke informatie op tafel voor een gesprek met de vakbonden.
Welke arbeidsvoorwaarden vinden medewerkers belangrijk? Bij de voorbereidingen op de cao-onderhandelingen gebruikte BBio Preference om dit te ontdekken.
Onderzoek van AWVN met de prefence tool naar de voorkeuren van NEN-medewerkers op het gebied van de arbeidsvoorwaarden.
Klantervaring. Nestlé wilde de wensen en voorkeuren van medewerkers omtrent hun arbeidsvoorwaarden niet inschatten, maar meten. Daarvoor werd de preference-tool van AWVN ingezet.