AWVN pleitte ervoor, behalve ‘reguliere’ winst, meer werk te maken van winst van waarde. Winst met een geweten, met een hart. Maatschappelijke winst, gebaseerd op vertrouwen, verbinding en verlicht eigenbelang. Winst waar je graag voor wilt werken – de winst van een betere wereld.
Aanleiding vormde de grote en hardnekkige vertrouwenscrisis in de Europese en Nederlandse samenleving. Ondernemingen maken onlosmakelijk deel uit van de Nederlandse samenleving, maar hun license to operate is niet vanzelfsprekend. Veel wijst erop dat ondernemingen in toenemende mate worden getoetst op de mate waarin zij niet alleen ecologische, maar ook sociaal-maatschappelijke waarde toevoegen. Dat leidt tot de vraag wat ondernemingen (en hun leiders) kunnen doen om de verhouding tussen bedrijfsleven en samenleving evenwichtiger te maken. Wat is de nieuwe visie op ondernemen tussen markt en mensen?
Ter gelegenheid van het AWVN-jaarcongres 2015 stelde AWVN het eenmalige magazine Winst! samen. Hierin aandacht voor de visie van AWVN op ondernemen tussen markt en mensen, praktijkvoorbeelden van maatschappelijk verantwoord ondernemen, achtergrondverhalen, columns (o.a. van o.a. Kim Putters, Paul de Beer en Doekle Terpstra), interviews met leiders zoals Herman Wijffels, Mariëtte Hamer, Bernard Wientjes en Wiebe Draijer. En een blik op sociaal verantwoord ondernemen in het verleden, aan de hand van een aantal rolmodellen: Dirk Willem Stork, Frits Philips, Cornelis Honig, Jacob van Marken en Nehemia de Lieme.
Dit magazine is alleen nog als pdf-bestand beschikbaar.
Winst! Ondernemen tussen markt en mensen
Artikelen Werkgeven Jaarcongres 2015
Bedrijven moeten op zoek naar maatschappelijke relevantie
Maatschappelijke focus van bedrijven wordt sterker
Het nieuwe knikkeren
Interviews Acht visies op ondernemen tussen markt en mensen
Daarnaast interviewde AWVN in de aanloop naar het congres van 2015 bevlogen leiders over de kansen die ze zien maar ook over de dilemma’s waar ze tegenaan lopen: acht visies op ondernemen tussen markt en mensen.