De start van het nieuwe jaar is traditioneel hét moment om vooruit te kijken. We stellen doelen scherp en spreken verwachtingen uit. Maar in veel organisaties betekent dat ook: prestaties meetbaar en geschikt voor beoordeling maken. Doelen stellen en meten kan gedrag richten en aanzetten tot prestaties; toch blijkt waardering – oprechte, tijdige waardering – vaak krachtiger dan de jaarlijkse beoordeling alleen. Hoe zorgen we ervoor dat we met dit waarderen écht bijdraagt aan succes?
Te vaak wordt waardering gekoppeld aan een vast beoordelingsmoment: het jaarlijkse functioneringsgesprek, de bonus aan het einde van het jaar, of het vinkje achter KPI’s. Terwijl medewerkers het meest groeien en floreren als waardering op het moment zelf wordt gegeven. Denk hierbij aan:
• een compliment na een succesvolle presentatie
• het erkennen van extra inzet tijdens drukke periodes
• kleine beloningen voor het behalen van teamdoelen.
Juist deze directe vorm van waarderen geeft medewerkers energie en bevestigt dat hun werk écht impact heeft.
De start van het nieuwe jaar is hét moment om de eerste stap naar een verandering te zetten en een cultuur van waardering in te bouwen binnen je organisatie. Geen losstaand ‘extraatje’, maar een fundamentele aanpak waarbij medewerkers zich gezien en gewaardeerd voelen. Niet alleen de toppers, maar iedereen die een bijdrage levert. Dat vraagt om:
1. heldere doelen
Wat wordt er verwacht en hoe wordt succes gemeten?
2. tijdige feedback
Regelmatige erkenning tijdens het proces, niet pas aan het einde.
3. persoonlijke aandacht
Waarderen is maatwerk – ontdek wat iemand drijft.
Zie ook ‘De vijf vuistregels van waarderen’; over waar je rekening mee kunt houden voor succesvolle waarderingsuitgangspunten.
Meer dan geld
Waardering gaat verder dan financiële beloningen. Natuurlijk spelen salaris, doorgroeimogelijkheden en financiële prikkels een rol, maar de basis moet zijn een oprechte waardering. Het ‘aankleden’ van deze waardering kan met materiele beloning, maar ook met oprechte aandacht op het juiste moment.
Medewerkers willen zich erkend voelen als mens, niet alleen als ‘presteerder’.
Begin dit jaar met een andere aanpak: maak waarderen onderdeel van de leiderschapsstijl in je organisatie. Of je nu een beoordelingssystem hebt waarin je belonen en beoordelen met elkaar verbonden hebt of je werkt met automatische doorgroei door de schalen: expliciet nadenken over waarderingsbeleid versterkt je organisatie altijd! Want waarderen? Dat is niet alleen goed voor je medewerkers, maar ook voor je bedrijf.
Om je te helpen om de aspecten van waarderen op een rij te krijgen, organiseren we op 14 februari een online ledenbijeenkomst waarin we kijken naar alle aspecten van waarderingsbeleid.