Beoordelen

Lees­wijzer Inhoudsopgave

Met het belonen nieuwe stijl, is er behoefte ontstaan aan andere vormen van het beoordelen van het functioneren dan op de traditionele manier. Maar waar hoe doe je dat, het nieuwe beoordelen, en waar en hoe begin je ermee? Performance management gebaseerd op het voeren van een continue dialoog, biedt uitkomst.

Beoordelen

Een beoordelingsgesprek voeren is voor veel leidinggevenden een lastige taak. Wat helpt is een goed referentiekader: een duidelijk raamwerk van verwachtingen, afspraken, normen en prestatiemetingen. Als die set compleet is, wordt het voeren van beoordelingsgesprekken al een stuk eenvoudiger. Zo staat het beoordelingsgesprek en -systeem niet op zichzelf, maar is het een onderdeel van het continue sturen op resultaatgericht werken.

Het concreet maken van verwachtingen en doelstellingen geeft de mogelijkheid om de output van de medewerker te sturen, ook wel performance management genoemd. Kernvragen bij het ontwikkelen van performance management zijn:
1. wat is de verwachte resultaatbijdrage, en
2. hoe stimuleren en sturen we de prestaties en de ontwikkeling van die medewerker?
Meer algemene informatie over functioneren en beoordelen
Lees ook: Gesprekken met medewerkers: varianten en kenmerken en: De vier kwaliteiten én valkuilen van het beoordelingsgesprek

Performance management op basis van de continue dialoog

Een veel gehoorde klacht over de doorsnee beoordelingssysteem is dat het een jaarlijks terugkerende cyclus is, waar zowel leidinggevende als medewerker weinig energie van krijgen. Hoe kan het beter?

Door feedback centraal te stellen binnen performance management. Niet een of twee keer per jaar een gesprek, maar het hele jaar door: de continue dialoog.
Daardoor verschuift de focus:
• van een jaarlijks beoordelingsgesprek waarin de nadruk ligt op verbeterpunten, naar een continue dialoog over de kwaliteiten en ambities van je medewerkers
• van een sturende leidinggevende die zijn medewerkers doelen oplegt naar een coach die zijn medewerkers in staat stelt hun talenten verder te ontwikkelen
• van een uitvoerende rol van de medewerker naar een rol waarin hij zelf de regie neemt over zijn persoonlijke en professionele ontwikkeling.

Meer informatie over de continue dialoog

Van functioneringsgesprek...

...naar dialoog en ontwikkeling

Van functioneringsgesprek...

Als u werkt aan vernieuwing van het beoordelings- en/of functioneringsgesprek en echt iets ten goede wilt veranderen, lukt beter als u het ook over de rollen, de manier van samenwerken en de benodigde mindset hebt. Negen trends die ten grondslag liggen aan de wens van werkgevers de gesprekscyclus te vernieuwen, op een rij.

Juridische aspecten

Performance management

Juridische aspecten

U gaat aan de slag met performance management: waar dient u op juridisch vlak rekening mee te houden? AWVN heeft alles voor u op een rij gezet rondom de volgende vijf pijlers: wet, rechtsspraak, cao, gespreksvoering en vastlegging. Log in, download de brochure en u bent op juridisch gebied weer up to date.

Anders omgaan met beoordelen. Hoe pak je dat aan?

 

Dienstverlening arbeidsvoorwaarden, beoordelen, performance management
Klik op de afbeelding voor een overzicht van de adviesdiensten van AWVN op het gebied van arbeidsvoorwaarden.

AWVN ondersteunt bedrijven en organisaties bij de omslag van een traditionele beoordelingssystematiek naar een open dialoog tussen medewerker en leidinggevende. De beoordelingssystematiek vormt een wezenlijk onderdeel van de organisatie. Daarom willen bedrijven dat wijziging van deze systematiek gedragen wordt door zowel leidinggevenden als medewerkers. Behalve de inhoud, is de wijze waarop u de verandering in gang zet een sleutel tot succesvolle implementatie.

In ′Performance management: een succesvolle verandering′ benoemen wij drie ingrediënten die bijdragen aan een succesvolle verandering van uw beoordelingssystematiek:
» begin met het waarom van de verandering van de systematiek
» zorg voor de juiste verwachtingen van het proces bij de start
» betrek medewerkers en leidinggevenden, werk met de energie van co-creatie.

Download

Rotocat (klantervaring)

Saskia de Rie, HR-manager bij Rotocoat: “De wereld om ons heen verandert en Rotocoat verandert mee. Dat betekent dat de medewerkers meer centraal komen te staan. De gemiddelde leeftijd stijgt en technologische ontwikkelingen maken het werk steeds specialistischer. Rotocoat staat voor een uitdaging: onze medewerkers moeten ook op de langere termijn kunnen blijven meedoen. Dat betekent dat ze breder en meer duurzaam inzetbaar dienen te worden en hun talenten nog beter benutten. Een nieuw systeem van gesprekken voeren en beoordelen ondersteunt onze ambitie. AWVN heeft ons hierbij goed geadviseerd en ondersteund. Ik vond de inbreng van Gaby Soffner en John Dollenkamp inspirerend en vernieuwend.

Met Gaby heb ik creatieve ideeën uitgewisseld over hoe we onze medewerkers in deze veranderingen kunnen meenemen. De kracht van de nieuw ontwikkelde beoordelingspictogrammen wilde ik graag in stand houden, maar lang niet alle medewerkers hebben thuis een pc. Toen dachten we aan het gebruik van stempels en uiteindelijk zijn het stickers geworden. Zo kunnen onze medewerkers de pictogrammen gebruiken bij hun schriftelijke input voor het beoordelingsgesprek. Dat blijkt een succes.”

Rotocoat is gespecialiseerd in het thermisch verzinken en poedercoaten van staal.

waarderingspictogrammen - wendbaar belonen

 

Uiteindelijk heeft iedere organisatie zo zijn eigen patronen, voorkeuren en keuzes als het om beoordelen gaat. Dat moet ook zo zijn, want pas dan is een aanpak écht op maat en passend bij de cultuur. Wat sluit naadloos aan bij uw organisatie?

Neem contact op

Deel dit artikel via: Deel dit artikel via Whatsapp Deel dit artikel via Twitter Deel dit artikel via Facebook Deel dit artikel via Linkedin Deel dit artikel via Mail
aanmelden