‘Meteen een soort intern uitzendbureau opgezet’

Het coronavirus en de maatregelen die worden genomen om verspreiding hiervan te beteugelen, hebben grote invloed op ons dagelijks leven. Niet in de laatste plaats op de plek waar we werken. Begeven we ons doorgaans massaal naar kantoortuin, fabriekshal en flexplek, nu werken we noodgedwongen thuis, aan de keukentafel, op zolder of in de slaapkamer. Hoe ziet dat eruit bij Marjolein Reijs, HR-directeur bij schoonmaakbedrijf Gom? Vier vragen over de invloed van de coronacrisis op haar werk(plek).

 

Beschrijf de werkplek waar u nu tijdelijk werkt.

Ik werk nu op mijn woonboot aan de Amstel. Het mag eigenlijk geen ‘boot’ meer heten, het is meer een drijvend huis met twee verdiepingen en een terras met een boot en een waterfiets (in de vorm van een zwaan) voor de deur. Mijn man heeft een werkplek met uitzicht op het water waar een plekje voor mij is vrijgemaakt, maar eigenlijk is dit zijn territorium dat hij nu met mij deelt. Ik heb er een heerlijke stoel bij gezet, zodat ik even gebruik kan maken van de ‘huiselijkheid’, als ik alleen telefoneer.

Wat is het belangrijkste effect van de coronacrisis op Gom?

Ongeveer 15% van onze mensen zit op dit moment thuis op de bank, omdat veel van onze klanten op dit moment gesloten zijn. Denk aan de schoonmaakactiviteiten in hotels, theaters en musea. Tegelijkertijd zien we dat er veel vraag is naar extra mensen in de zorgomgevingen waar we werkzaam zijn. Alleen merken we dat het lastig is om vraag en aanbod hier op een goede manier op elkaar af te stemmen. Onze medewerkers zijn erg gehecht aan hun eigen werkplek en vinden het lastig om ergens anders te werken, met andere collega’s, een andere opdrachtgever etc. Daarnaast is er ook angst om überhaupt te werken.

= lees verder onder de video =

Bekijk hier hoe Gom wendbaar blijft in deze crisis

Hoe gaat Gom daarmee om?
Wij hebben vrijwel direct een soort intern uitzendbureau opgezet, zodat we onze mensen op de bank in andere sectoren kunnen onderbrengen. Daarnaast hebben we ook een speciale voorlichtingsfilm gemaakt voor onze medewerkers waarin een oproep wordt gedaan om in de zorg te gaan ondersteunen. We zien dat onze medewerkers best angstig zijn om daar aan de slag te gaan, vandaar dat we veel aandacht geven aan voorlichting, ook voor de familie van onze mensen.

Wat is voor u als HR-directeur nu de grootste uitdaging?
Onze mensen zoveel mogelijk inzetbaar houden en ons verlies beperken. Wij komen niet in aanmerking voor de NOW-regeling van de regering, omdat Gom onderdeel is van Facilicom. Als geheel komen we niet aan 20% omzetverlies, terwijl dit als individueel onderdeel (BV) wel het geval zou zijn. Daarnaast blijven we veel aandacht houden voor de korte termijn, zoals mensen geruststellen, voldoende instructies geven, beschermende kleding uitdelen etcetera, kortom goed werkgeverschap blijven bieden. Maar ook de tijd na deze crisis mogen we niet uit het oog te verliezen.

Deel dit artikel via: Deel dit artikel via Whatsapp Deel dit artikel via Twitter Deel dit artikel via Facebook Deel dit artikel via Linkedin Deel dit artikel via Mail
aanmelden