Uit onze adviespraktijk
Een dienstverlenende organisatie, die voor haar dienstverlening volledig afhankelijk is van internet, ging agile werken. In deze organisatie gaan bijna alle activiteiten en contacten via digitale systemen, online.
Vergroten van wendbaarheid: agile werken en rollen
Deze organisatie wilde de digitale systemen voor de klant snel verbeteren en wijzigde daartoe de wijze van aansturen, vanuit het agile-principe. Met als positief effect: deze verandering zorgde voor een versnelling van verbeteren van processen voor de klant. Niet alleen kwamen er zo meer handelingen van de klant en nam de klanttevredenheid toe, de organisatie kreeg ook veel meer data over de klant.
Verantwoordelijkheden en functies, wisselende rollen
De andere, agile manier van aansturen had gevolgen voor de wijze waarop het werk werd georganiseerd: processen, en verantwoordelijkheden van twee cruciale disciplines (ICT en commercie) van de organisatie, gerelateerd aan de klant, werden anders belegd. Als gevolg hiervan wijzigden verantwoordelijkheden binnen functies en verschenen er ook nieuwe verantwoordelijkheden: businessowners, productowners en verandercoaches.
Ook deden rollen hun intrede. Want afhankelijk van een nieuw op te lossen ‘probleem’ en kortcyclische opdracht aan een team, kan een rol telkens anders zijn, De ene keer acteert een medewerker als scrumlid, de andere keer als scrummaster. Alleen het beste idee wordt in een volgende sprint verder gebracht, onafhankelijk van wie het beste idee afkomstig is (discipline, functiehouder, senior, medior of junior).
Deze andere manier van aansturen was overigens geen toverkunstje: veranderkundige consultants coachten zowel de top van de organisatie, lijnmanagement en scrumteams.
Mislukkingen en verantwoordelijkheid?
AWVN hielp deze organisatie onder andere bij het beschrijven van nieuwe functies, rollen en ontwikkelpaden. Om de zaak scherp te krijgen over verantwoordelijkheden vroeg onze betrokken adviseur destijds: “Maar wie is in geval van mislukkingen verantwoordelijk?” Antwoord: “Wij hebben geen mislukkingen of de schade is heel minimaal. Hoogstens werk van een paar weken, de scrumperiode, want al gaande banen wij de wegen en we herstellen het zonodig bij een volgende evaluatie. En van die mislukkingswerkzaamheden kunnen en moeten wij weer leren.”
Ook wendbaar organiseren?
Neem contact op met een van onze experts: Pim Kauffman, Caroline Sipkes of Alex de Graaf.