Werknemers een vergoeding geven voor een dag thuiswerken, ze stimuleren om het openbaar vervoer of de fiets te verkiezen boven de auto als ze naar kantoor komen, én het bedrijf zo helpen verduurzamen. Die drie vliegen denkt pensioenuitvoerder PGGM in één klap te slaan met de invoering van een waarjewerkt-budget. Principal HR Astrid Romijn en adviseur duurzaamheid Martijn Oudshoorn werkten samen aan deze vernieuwende cao-afspraak.
In hoeverre heeft de coronacrisis invloed gehad op deze afspraak?
Astrid: ′Die invloed is groot. De dreiging dat we geen onbelaste reiskostenvergoeding meer mochten betalen, gaf dit thema urgentie. Door het vele thuiswerken ontstond er ook een roep om daar een vergoeding voor te geven. Daarbij kwam dat onze cao afliep, dus de timing was perfect om door te pakken.
We hebben eerder al een soortgelijk voorstel gedaan. Toen ging het er veel meer om dat we het aantal kilometers dat PGGM vergoedt wilden begrenzen. Daar was veel weerstand tegen, want het betekende een achteruitgang. Dat voorstel haalde het niet. Nu zeggen we: de vaste reiskostenvergoeding verdwijnt sowieso, want je gaat minder naar kantoor. Dat heeft geholpen.′
Astrid: ′Voor het aantal thuis gewerkte dagen krijgen medewerkers een vergoeding van 2 euro per dag. Voor het aantal dagen dat ze hebben gereisd, krijgen ze een vergoeding afhankelijk van het vervoersmiddel dat ze gebruiken. We doen er daarbij alles aan om het gebruik van andere vervoersmiddelen dan de auto te stimuleren.
Zo hebben wij ingevoerd dat, als je op minder dan 10 kilometer van PGGM woont, je alleen een kilometervergoeding krijgt als je op de fiets of lopend komt. Woon je verder weg, dan krijg je ook een kilometervergoeding als je met de auto komt, maar die is beperkt tot 20 kilometer enkele reis. Sta je liever niet in de file, dan kun je ook (deels) thuiswerken en dan krijg je daar een vergoeding voor. Reizen met het openbaar vervoer wordt sowieso volledig vergoed. Een medewerker zit zelf aan de knoppen: ga ik naar kantoor of werk ik vandaag thuis? Bij dat hele pakket vonden we de AWVN-term waarjewerkt-regeling het beste passen!
Je geeft achteraf per maand aan waar je hebt gewerkt en, indien van toepassing, hoe je hebt gereisd. Die gegevens voer je in in ons personeelsregistratiesysteem en de volgende maand zie je de vergoeding waar je recht op hebt op je salarisstrook.′
Martijn: ′De administratie valt erg mee. Het is wel handig om bewust in je agenda te zetten wanneer je thuiswerkt en wanneer je naar kantoor gaat, zeker als we in de toekomst echt hybride gaan werken. Nu zit iedereen nog voornamelijk thuis, dat maakt het registreren simpeler.′
Astrid: ′De regeling is vrij probleemloos ingevoerd. Het is voor iedereen duidelijk dat het raar is om reiskosten vergoed te krijgen, terwijl je niet reist. Medewerkers krijgen er iets anders voor terug: het gemak van thuiswerken, waardoor je geen reistijd hebt en werk en privé beter kunt combineren. Het waarjewerkt-budget gaat samen met een nieuwe thuiswerkregeling, zodat medewerkers hun werkplek thuis goed kunnen inrichten. Ze mogen tot 900 euro besteden aan middelen om dat te realiseren.′
Martijn: ′Het goede van deze regeling is dat het niet alleen PGGM een stukje duurzamer maakt, maar ook de vitaliteit van medewerkers bevordert. Als je voor een actieve manier van vervoer kiest, krijg je het aantal kilometers onbeperkt vergoed. Beweging wordt enorm gestimuleerd. Ik ervaar zelf hoe lekker het is om naar kantoor te fietsen; ik ben er net zo snel als met auto. En dat hoor ik van meer collega’s.′
Astrid: ′Voor een thuiswerkvergoeding bestaan nog geen fiscale regels, die financieren we nu uit de werkkostenregeling. Verder voldoet onze reiskostenvergoeding aan de eisen: de fiscus maakt geen onderscheid tussen reizen met auto, fiets of benenwagen, als je maar gereisd hebt.′
Martijn: ′Doordat we nu duidelijk het aantal dagen vastleggen dat medewerkers reizen, kunnen we ook beter onze CO2-voetafdruk meten. Die wil PGGM in 2030 met de helft verkleind hebben ten opzichte van 2016. We zitten op de goede weg. Zeker het afgelopen coronajaar hebben we vooruitgang geboekt en gezien hoe het ook anders kan. Je ziet sowieso dat de duurzame koers van HR vruchten afwerpt; zo voeren we sinds vorig jaar een leaseregeling met uitsluitend elektrische auto’s.′
Astrid: ′Wacht niet te lang met stappen zetten. Nu is er momentum. Verwacht je dat jouw medewerkers ook na corona hybride blijven werken? Dan is nu het moment om nieuw mobiliteitsbeleid vorm te geven.′
Martijn: ′Laat je inspireren door andere werkgevers. Wij hebben ook bij anderen gekeken en vervolgens onze eigen variant bedacht.′
Astrid: ′Om een nieuwe mobiliteitsregeling goed te introduceren, moet je het brengen als totaalplaatje. Combineer een vergoeding voor thuiswerken en voor reizen met het faciliteren van een goede thuiswerkplek. Dan heb je een pakket dat mensen snappen en dat niet als een verslechtering voelt.′