Potentie kunnen zien
De gecertificeerde arbodienst Beter is een zelfstandige dochterorganisatie van ABN AMRO. Bij het bedrijf werken 80 mensen, waarvan drie met een beperking. Diana Hogervorst, HR business partner: “Eigenlijk is er bij ons geen sprake van een begin geweest. Wij zijn een arbodienst en zien bij onze klanten mensen met arbeidsbeperkingen voorbij komen.
Af en toe zijn de verhalen best verdrietig en oneerlijk, terwijl we wel potentie zien in mensen. We zien dat het bij de klant soms niet gaat. We kijken dan samen naar andere mogelijkheden en zeggen soms: doe dan met ons. Misschien ook omdat wij een arbodienstinstelling zijn, kunnen wij zien welke potentiële toegevoegde waarde iemand heeft.”
Het mes snijdt aan twee kanten voor Beter. Enerzijds wil Beter echt iets betekenen voor iemand, anderzijds verwacht Beter dat deze persoon ook waarde toevoegt aan de organisatie, als een functie passend wordt gemaakt. Op de vraag welke ambitie Beter heeft, antwoordt Hogervorst: “Als Beter in de toekomst gaat groeien qua medewerkers, zal het aantal arbeidsbeperkte werknemers zeker meegroeien. Beter zal áltijd mensen met een beperking in dienst houden; we weten gewoon niet beter.”
De balans blijven zoeken
Beter creëert functies op individueel niveau voor mensen met een beperking. De functie wordt gebouwd op basis van het potentieel van de kandidaat. Beter heeft geen openstaande vacatures, maar kijkt vaak toch waar iemand in te zetten is. Beter heeft ondervonden dat er altijd klusjes zijn om werknemers te ondersteunen, die overlopen van het werk.
De werknemer begint met één taak en breidt die langzaam uit. Hogervorst geeft als voorbeeld: “Een van onze arbeidsbeperkte werknemers was een aantal jaren uit de roulatie geweest door een zware chronische ziekte. Zij had geen idee of ze nog wel kon functioneren en is voor een beperkt aantal uren bij ons gestart.
We hebben een ondersteunende functie gecreëerd voor de bestaande administratieve functies (zoals het bellen van klanten). Haar beperking zat met name in haar energetische capaciteiten, ze had tijd nodig om rustig haar uren op te bouwen en te kijken wat ze aan kon. Ze begon met flexibele werktijden, zodat ze de tijd zelf kon indelen. En ze kreeg een aangepaste werkplek, die haar rust bood. We hebben haar op een kleine administratieve afdeling een werkplek geboden, waarbij ze zich kon terugtrekken in een andere ruimte als het even niet meer ging.
Doordat we haar op die manier de ruimte gaven om te wennen aan het werk, is ze heel snel gegroeid en besefte ze dat ze eigenlijk meer kon dan ze dacht. Toen is ze haar werkzaamheden qua uren uit gaan breiden en hebben we haar extra taken gegeven. We bouwen voor zover mogelijk de uren uit voor deze werknemers, tot we een balans vinden waar ze zich lichamelijk en mentaal goed bij voelen.”
Denken in perspectieven
Beter kijkt naar de potentie en loopbaanperspectieven van medewerkers met een beperking. In goed overleg met deze werknemers en hun leidinggevenden monitort HR of een functie passend is. Net als met iedere andere werknemer praat HR met deze werknemers over hun loopbaanperspectieven. Diana Hogervorst: “Eén van onze werknemers is begonnen als administratief medewerker. Ze had zoveel in haar mars, dat we het vanuit bedrijfseconomisch oogpunt zonde was om haar niet door te laten groeien. We hebben haar een opleiding aangeboden, zo kon zij laten zien wat ze in zich had.
Toen op een gegeven moment een projectmedewerker met pensioen ging, heeft zij die marketing & sales functie (met wat aanpassingen) overgenomen. Ze heeft o.a. de website vernieuwd, een enorm project, maar dat heeft ze fantastisch gedaan! Hoewel we qua uren een balans hebben gevonden voor deze werknemer, kan ik me voorstellen dat zij nog doorgroeit naar hogere functies. Ze heeft nog steeds een beperking qua energie, maar verder functioneert ze hartstikke goed en is ze gewoon een werknemer die toegevoegde waarde heeft voor de afdeling.”
Gepubliceerd 2015/2016