Slechts enkele eenvoudige aanpassingen in de spoelkeuken en in het werkproces waren er nodig. Maar daarmee kan hotel- en congrescentrum De Schildkamp nu al jaren een medewerkster met een arbeidsbeperking laten werken als afwashulp. Een uitkomst, gezien de huidige krapte op de arbeidsmarkt. Rachel Klaare, eigenaar-directeur van De Schildkamp: ‘Zonder haar zouden we echt een probleem hebben.’
Een aparte spoelkeuken. En op een ander moment afwassen. Zo eenvoudig bleek het voor hotel De Schildkamp te zijn om het afwassen uit te laten voeren door een medewerkster met een afstand tot de arbeidsmarkt. Rachel Klaare licht toe welke aanpassingen zij doorgevoerd heeft: ‘Normaliter wassen we ’s avonds af. Maar hierdoor beperk je je dus alleen tot de mensen die ’s avonds kunnen werken. Door het werk anders in te richten boren we een veel grotere groep aan.’ Het hotel heeft daarom een aparte spoelruimte ingericht waar de vuile afwas ’s avonds in de week gezet wordt.
‘De vuile vaat staat dan niet meer in de productieruimte en komt niet in contact met de schone vaat. De bediening heeft een kleine spoelmachine en wat extra voorraad, zodat zij vooruit kunnen als het ’s avonds heel erg druk is. De afwashulp, die ‘s avonds niet mag werken, komt vanaf 8.00 uur ‘s morgens de vuile afwas doen en om 12.00 uur, vóór de lunch, is alles schoon.’ Tot beider tevredenheid, want inmiddels werkt de medewerkster alweer 3 jaar bij De Schildkamp, via Avres, een sociale werkvoorziening.
Met de huidige, structurele krapte op de arbeidsmarkt is de afwashulp inmiddels onmisbaar, zegt de directeur: ‘Als zij er niet is, dan hebben we een uitdaging. Voor de horeca kun je op dit moment heel moeilijk mensen vinden.’ Klaare wil de samenwerking met haar, in overleg met Avres, dan ook graag voortzetten, het liefst in de vorm van een dienstverband. Bovendien is zij, in geval van ziekte, ook makkelijker te vervangen. Want door die aangepaste tijden komen ook andere mensen in beeld die ’s avonds niet kunnen werken. Op die manier biedt deze doelgroep continuïteit en rust in tijden van krapte, in plaats van een hoog verloop en vaak een vacature, zoals eerder.
Inclusiviteit is voor de directeur belangrijk vanuit moreel oogpunt, ‘maar het is voor mij ook echt financieel interessant. Er zijn veel regelingen waar ik als ondernemer gebruik van kan maken. Met de nodige creativiteit en inspanning heb ik echt een situatie kunnen creëren waar iedereen baat bij heeft. De medewerkster omdat zij betekenisvol werk verricht en ik als werkgever omdat ik een duurzame oplossing heb voor het personeelstekort.’
Om haar inzet tot een wederzijds succes te maken, is structurele begeleiding op de werkvloer door de jobcoach en betrokkenheid vanuit de organisatie cruciaal. ‘Zonder de jobcoach was ik er niet aan begonnen,’ zegt Klaare, al was het alleen maar om de kwaliteit van de werkzaamheden te bewaken: ‘De afwashulp voelt druk en wast daarom heel snel af. Daar moeten we haar soms op bijsturen. De jobcoach bemiddelt hierbij.’ Ook betrokkenheid van de organisatie is van belang. Klaare gaat daarom regelmatig met haar medewerkers in gesprek om uit te leggen dat wat voor hun werkt, voor medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt soms niet werkt. En dat je daar met elkaar over moet blijven praten. Klaare: ‘In het hotel hanteren wij de leuze: “Mensen zijn niet lastig. Mensen zijn verschillend, en dat is soms best lastig.” Maar die leuze gaat op voor iedereen, of je nu wel of geen afstand hebt tot de arbeidsmarkt.’
Wilt u vrijblijvend met ons uw uitdaging of ambitie verkennen, neem dan contact op met onze projectleider Astrid Bijl via andersorganiseren@awvn.nl.