Snel kunnen opschalen
Lumeco is het verlichtingsbedrijf van Stefan en Wouter Plomp, gespecialiseerd in het energiezuinig maken van bestaande verlichtingsarmaturen. Vijftien vaste medewerkers werken daarbij samen met mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.
Vanwege duurzaamheid en kosten is renoveren een interessant alternatief voor het vernieuwen van verlichting. Renoveren is echter arbeidsintensief en deels eenvoudig, repeterend werk. Tommy van de Giessen doet de marketing en communicatie. “Onze vaste monteurs hebben liever meer uitdagend werk.”
Daarom koos Lumeco voor het uitbesteden van eenvoudige werkzaamheden aan SW-bedrijven. Maar toen werden de projecten en afstanden te groot. Het bleek efficiënter om SW-teams in te zetten op locatie van projecten in de eigen regio’s. Dit heeft veel voordelen. Zo kan Lumeco nu snel opschalen bij veel werk en de eigen monteurs kunnen zich concentreren op complexere werkzaamheden. Daarnaast ontwikkelen zij zich tot begeleiders. “Dat vraagt om bepaalde capaciteiten.
Elektromonteurs zijn vrij eigenwijs en technisch, dus wij zoeken naar de ideale combinatie van sociaal en technisch. Dat is weleens lastig”, lacht Van de Giessen. “Maar het geeft voldoening en draagt bij aan het plezier op de werkvloer. Projecten waarbij we soms wel 2.500 armaturen vervangen, duren maanden. Dan bouw je echt een band op.”
Voor Lumeco is het werken met SW-medewerkers een structureel onderdeel van de bedrijfsvoering geworden. “We zien het als een win-win-winsituatie: voor ons, voor de klant en voor de SW-medewerkers. Het werk ligt op dit moment nog te zeer verspreid door het land om deze mensen in dienst te kunnen nemen. We creëren dus geen banen, maar wel werkgelegenheid.” De klant heeft het voordeel van social return. Dat is een extra verkoopargument. Maar volgens Lumeco wordt bij aanbestedingen nog te weinig gelet en gecontroleerd op social return.
Regionale arbeidspools
Lumeco maakt gebruik van regionale arbeidspools van circa 25 SW-bedrijven door heel Nederland. “Ik schat dat we afgelopen jaar met tussen de 150 en 200 mensen gewerkt hebben. We streven ernaar om steeds dezelfde werknemers in te huren.” De SW-medewerkers zijn bijvoorbeeld mensen uit de bijstand, uit de reclassering of met een autismespectrumstoornis. Mensen met een lichamelijke beperking, die niet de hele dag kunnen staan, komen niet in aanmerking.
Verlichting is maatwerk. “De samenwerking is perfect voor het massawerk. Specialistisch maatwerk met echt complexe installaties doen we soms niet in samenwerking. De eenvoudige repeterende werkzaamheden zijn opruimen, uitpakken en het leeghalen van armaturen. Daar zit allerlei elektronica in. Die vervangen we volgens een stappenplan.
Het opbouwen begint met het plaatsen van een nieuw voorschakelapparaat. We streven ernaar om mensen zoveel mogelijk zelfstandig te laten werken.” De begeleiding doet Lumeco zelf. De verhouding is ongeveer een op drie. “Bij nieuwe mensen praat hun vaste begeleider ons bij. Het prettige van samenwerken met SW-bedrijven is dat je altijd een back-up hebt, mocht het een keer niet goed gaan. Zij hebben de kennis en ervaring.”
Uniek
Het succes van de samenwerking tussen Lumeco en SW-medewerkers zit hem vooral in teamspirit, flexibiliteit, enthousiasme en humor. In filmpjes op de website vertellen SW-medewerkers zelf over hun werkzaamheden. Het zijn verhalen die Lumeco graag deelt, met respect voor de wijze waarop “de jongens” zich inzetten.
Van de Giessen: “We hebben bijvoorbeeld Mario een tijd bij ons gehad. Een heel positieve jongen vol enthousiasme. Die deed het zo goed dat we hem gingen inzetten op projecten die eigenlijk te ver weg waren. Daarvoor haalden wij hem speciaal thuis op en reden hem van Rotterdam naar Amersfoort. Die voorkeursbehandeling vatte hij op als een promotie. Mario voelde zich daardoor assistent-projectleider en begon anderen aan te sturen. Dat was goud! Mensen accepteerden zijn gezag meer dan dat van ons. Schitterend om te zien. Door meer verantwoordelijkheid te geven, zie je mensen opbloeien. We hebben ook veel gelachen.”
Een van de topmomenten, aldus Van de Giessen, was deelname van Lumeco en SW-bedrijf Promen aan de Red Bull Zeepkistenrace. Het leverde hun de nominatie voor ‘beste crash ooit’ op. Het filmpje werd 4,5 miljoen keer bekeken. “We wilden met onze SW-medewerkers samen iets doen wat zij normaal nooit zouden doen.” Dat is gelukt. “Maar het was wel even schrikken”, erkent Van de Giessen lachend.
Door als team naar buiten te treden en altijd bereid te zijn om op zoek te gaan naar een oplossing, weet Lumeco ook onvoorziene situaties om te buigen naar iets positiefs. Van de Giessen geeft een voorbeeld: “We werkten op een groot project bij TNO. Iedereen droeg dezelfde groene shirts met ons logo. Dat is belangrijk voor ons, want zij moeten zich onderdeel voelen van Lumeco. Maar SW-medewerkers kregen lastige vragen van TNO-managers die eigenlijk voor ons bedoeld waren. Toen zijn we gaan werken met een zwarte variant op verder precies hetzelfde shirt. Je moet flexibel zijn en vooral kijken naar hoe het wel kan in plaats van wat er niet kan.”
Van de Giessen is alweer bezig met plannen voor de volgende bedrijfsactiviteit. “Zoiets als Red Bull, maar dan nog gekker. We zoeken altijd naar unieke dingen.”
Gepubliceerd 2016