Lees hier meer over het thema ‘werken met een psychische kwetsbaarheid’ »
50|50 hotel Belmont is een 3 sterren superior hotel en een professioneel vergader- en congrescentrum. Hier vergaderen en overnachten werknemers van diverse organisaties en bedrijven. Het hotel maakt onderdeel uit van het Leger des Heils en is een erkend leerbedrijf waar jaarlijks tientallen mensen een plek vinden om weer mee te doen op de arbeidsmarkt.
Het werk wordt gedaan door vaste medewerkers en ongeveer 30 re-integratie kandidaten. Op de werkvloer worden ze begeleid door Mentorwijs getrainde collega’s en door re-integratie coaches Rita Codée en Melia Kool.
Rita vertelt dat de doelgroep diverse problematiek kent: geen stabiele leefomgeving, schulden, burn-out, verslaving, psychische problemen. In de kern is veel te herleiden naar psychische kwetsbaarheid, soms veroorzaakt door een stoornis, maar net zo vaak door maatschappelijke of privéomstandigheden. Feit is dat iedereen een grote afstand tot de arbeidsmarkt heeft en het verdient om naar draagkracht weer mee te mogen doen.
“Wij willen een gezonde en veilige omgeving bieden, waar de kandidaten het echte arbeidsproces meemaken. Ze werken hier niet met hulpverleners samen, maar gewoon met collega’s die ze straks in een eventuele nieuwe baan ook gaan tegenkomen.”
De enige vereisten om bij Hotel Belmont te re-integreren zijn voldoende sociale vaardigheden en de mogelijkheid om fysieke arbeid te verrichten. Melia: “Een agressieprobleem is bijvoorbeeld lastig. Als een gast een kopje koffie terugstuurt omdat die te lauw is, dan mag de kandidaat in de bediening natuurlijk niet uit zijn of haar vel springen. Terug in de keuken mag dat wel, maar dan moet iemand dus voldoende beheersing hebben om die reactie even voor zich te houden.” Rita: “We krijgen soms pittige casussen binnen, maar zodra iemand de bedrijfskleding aantrekt ontstaat vrijwel meteen een gedragsverandering. De hotelgast ziet geen verschil tussen re-integratie kandidaten en medewerkers in vaste dienst. Iedereen is gelijkwaardig en dat doet goed, net als de vrolijkheid op de werkvloer. Het haalt de focus even weg van de problemen.”
In principe hoeven de kandidaten geen affiniteit met het hotelwezen te hebben, omdat de zes verschillende afdelingen (buitendienst, receptie, technische dienst, bediening, keuken en housekeeping) iedereen voldoende houvast bieden een werkritme op te pakken, nieuwe vaardigheden te leren en zichzelf weer te ontdekken. Door mee te werken leren de kandidaten welke vaardigheden ze nodig hebben om terug te keren in het arbeidsproces. Maar ook wat ze aan support nodig hebben om aan het werk te blijven.
De meeste kandidaten komen binnen via gemeentes, het UWV of zorginstellingen. Met alle ketenpartners onderhouden Rita en Melia een prima relatie. Melia vertelt dat één van de huidige kandidaten binnenkwam vanuit een crisissituatie. “Zij werkt nu in de house keeping en heeft de regie over haar eigen leven weer herpakt. Haar dagritme is terug en zij werkt vier dagen per week met plezier.”
Alle re-integratie trajecten worden op maat samengesteld. In samenspraak met de kandidaat bepalen de coaches wat nodig is om op een gezonde manier, naar vermogen, te functioneren. En als het niet lukt, dan wordt het aangepast. Rita: “Dat is ook de positieve visie van het Leger des Heils, al maak je 100 keer dezelfde fout, iedere keer ben je weer welkom. Positieve feedback doet mensen groeien. Ze zijn het vaak tekort gekomen in hun leven en hebben daardoor hun positieve zelfbeeld verloren. Het is supermooi om te zien dat mensen dat weer herontdekken bij zichzelf.”
“De impact van corona is groot”, aldus Rita: “Onze kandidaten blijven naar het hotel komen, hun trajecten gaan gewoon door, maar we hebben natuurlijk weinig gasten. Congressen en evenementen zijn er helemaal niet. De grootste uitdaging op dit moment is de uitstroom. Een paar jaar geleden gingen de bedrijven ontzettend goed en kon je bijna iedereen wel kwijt op de arbeidsmarkt. Nu zitten de bedrijven veelal op slot, met name de schoonmaak en de logistiek bieden kansen. Ons succes is dus gerelateerd aan hoe de economie draait.”
Alle coronaproblemen met ten spijt, de coaches blijven zoeken naar werk voor de kandidaten die klaar zijn om de arbeidsmarkt weer op te gaan. Of iemand werkfit is hangt af van de beoogde baan, maar een zeker werkritme, vakvaardigheden en werknemersvaardigheden zijn onontbeerlijk. Rita en Melia weten precies wat een kandidaat aankan en nodig heeft bij een eventuele plaatsing. Rita: “Het is belangrijk eerlijk te communiceren over wat iemand kan en nodig heeft. Als iemand bijvoorbeeld iedere ochtend een appje van de werkgever nodig heeft om te komen, dan moet de werkgever dat wel weten.”
Het is een mooie kans voor een bedrijf, dat maatschappelijk verantwoord wil ondernemen, iemand met psychische kwetsbaarheid en afstand tot de arbeidsmarkt in dienst te nemen. Rita en Melia: “Je kunt zoveel betekenen in iemands leven en mensen hebben vaak gewoon veel kwaliteiten, dus je krijgt er ook veel voor terug. Tegelijkertijd vraagt het zeker een investering en kan het wenselijk zijn te beginnen met een proefplaatsing. Er is altijd sprake van een warme overdracht, dat wil zeggen wij blijven betrokken bij onze kandidaten. Op een gegeven moment moet een bedrijf de stap gewoon wagen. Er valt weinig te verliezen en veel te winnen. Als het toch niet werkt, dan kan iemand weer terug naar ons.”
Rita en Melia doen hun werk al vele jaren met plezier. “Het mooiste is dat je mensen hier ziet groeien, ze komen echt tot bloei. We praten niet alleen, we werken met zijn allen en we zien de resultaten. Werken werkt echt!”
Tekst en fotografie: Paula Zimmerman