Waar gaat het over?
Het voorstel van de Europese Commissie voor wijziging van de Richtlijn 2009/38/EG inzake de instelling van een Europese ondernemingsraad of van een procedure in ondernemingen of concerns met een communautaire dimensie ter informatie en raadpleging van de werknemers.
Zie voor meer informatie op deze site: Voorstel herziening richtlijn Europese ORVragen over de Europese Richtlijn of de EOR?
Neem contact op met Ruud Blaakman
Contact
Inmiddels heeft het voorstel, en de amendementen daarop, een vervolg gekregen. Begin 2025 gaat de triloog (voorzitterschap Polen, Europese Commissie en Europees Parlement) in overleg over de voorstellen. Verwacht wordt dat er tegen zomer van 2025 meer duidelijkheid zal zijn over de uiteindelijke tekst van de wijzigingen.
Hieronder een overzicht van de belangrijkste punten voor het overleg en een korte reactie daarop.
• Bestaande EOR-overeenkomsten moeten dwingend voldoen aan de voorwaarden van de gewijzigde richtlijn
In de voorstellen is geen ruimte om de bestaande EOR-overeenkomsten te handhaven. Er zou dwingend opnieuw over onderhandeld moeten worden en de wijzigingen van de Richtlijn zouden in acht moeten worden genomen.
• Oude artikel 13-overeenkomsten die buiten de werking van de richtlijn zijn gebleven
Het voorstel is om dit soort overeenkomsten niet meer toe te staan. Dit terwijl deze overeenkomsten juist een werkbaar kader voor informatie en raadpleging bieden voor beide partijen, zowel het management als de Europese ondernemingsraad.
• Definitie transnationaal
De nieuw voorgestelde definitie houdt het risico in dat bijna elk onderwerp transnationaal kan zijn. Als gevolg daarvan ontstaan er risico’s over de afstemming tussen het nationale en Europese niveau van medezeggenschap.
• Definitie informatie en raadpleging
Huidige definities in de Richtlijn:
′Informatie: het verstrekken van gegevens door de werkgever aan de werknemersvertegenwoordigers, zodat zij kennis kunnen nemen van het onderwerp en het kunnen bestuderen; de informatie wordt verstrekt op een passend tijdstip, op een passende wijze en met een passende inhoud, zodat de werknemersvertegenwoordigers een grondig oordeel kunnen vormen over de eventuele gevolgen en, zo nodig, overleg voorbereiden met het bevoegde orgaan van de onderneming of het concern met een communautaire dimensie.
′Raadpleging: het instellen van een dialoog en de gedachtewisseling tussen de werknemersvertegenwoordigers en het hoofdbestuur of een ander, passender bestuursniveau, op een tijdstip, op een wijze en met een inhoud die de werknemersvertegenwoordigers in staat stellen om op basis van de verstrekte informatie over de voorgestelde maatregelen waarmee de raadpleging verband houdt, onverminderd de verantwoordelijkheden van de bedrijfsleiding, binnen een redelijke termijn een advies uit te brengen waarmee in de onderneming met een communautaire dimensie of het concern met een communautaire dimensie rekening kan worden gehouden.′
Eind december 2024 is er een onderzoeksrapport gepubliceerd over de EOR: Het functioneren van Europese Ondernemingsraden.
AWVN tekent hierbij aan dat in het onderzoek van Regioplan het werkgeversstandpunt niet is meegenomen.
Deze definities worden aangepast, hetgeen er toe kan leiden dat er vooraf een gemotiveerde reactie op het standpunt van de EOR moet worden gegeven. Dat kan de besluitvorming van de onderneming ernstig vertragen. Ook zou vooraf de lokale medezeggenschap geïnformeerd moeten worden, hetgeen niet alleen een verstoring is van de scheiding tussen nationale en EOR-medezeggenschap, maar ook een aanzienlijke vertraging in het besluitvormingsproces tot gevolg zou hebben.
• Rol van vakbonden
De kosten van de EOR, evenals van een vakbondsvertegenwoordiger en de kosten van het voeren van juridische procedures, zouden enkel meegedeeld moeten worden. De vakbonden zouden bij elke EOR vergadering aanwezig moeten zijn.
• Gendergelijkheid
Om dit te bewerkstelligen zouden per lidstaat twee EOR-vertegenwoordigers moeten worden benoemd. Dit gaat tot een enorme uitbreiding van het aantal EOR-leden leiden.
• Vertrouwelijkheid
Hiervoor circuleren velerlei voorstellen.
• Boetes en sancties
Hoge boetes die wel tot 4% van de wereldwijde omzet van een onderneming kunnen oplopen, evenals het uitsluiten van een onderneming van mededinging bij overheidsprojecten.
• Frequentie vergaderingen EOR en BOG
De EOR zou minimaal 2 keer per jaar moeten vergaderen en het management zou minimaal 4 keer per jaar met de bijzondere onderhandelingsgroep moeten vergaderen. Dit zou elke keer fysiek moeten plaatsvinden.
• Kosten voor werkzaamheden EOR
Enkel informatieplicht aan het management over kosten van de EOR, evenals voor kosten voor het voeren van juridische procedures. Nu worden daarover tussen het management en de EOR veelal afspraken gemaakt.