Al meer dan vijf jaar is AWVN de vaste adviseur van hotelorganisatie Hampshire Hotels. “De laatste jaren maken we steeds meer gebruik van de breedte van AWVN”, zegt HR-manager Inge Tisson. “Voor ieder onderwerp op arbeidsrechtelijk of arbeidsvoorwaardelijk gebied heeft AWVN wel een specialist in huis.”
Als grote organisatie met tientallen hotels en alleen al in Nederland zo’n 900 werknemers, heeft Hampshire Hotels te maken met heel gevarieerde onderwerpen op het gebied van arbeidsrecht en arbeidsverhoudingen: van conflicten op de werkvloer tot en met veranderende wetgeving. AWVN wordt daarbij al meer dan vijf jaar ingeschakeld als vaste adviseur en advocaat.
“We komen gelukkig niet vaak in de rechtbank met een conflict over een ontslag, maar áls het gebeurt, komen we met AWVN”, zegt HR-manager Inge Tisson van Hampshire Hotels. Vaker kunnen conflicten laagdrempeliger worden opgelost of wordt AWVN ingeschakeld voor het uitzoeken van vragen over bijvoorbeeld de invulling van ouderschapsverlof.
“Onlangs heb ik bijvoorbeeld nog gevraagd of AWVN het precieze verschil wil uitzoeken tussen de Nederlandse wetgeving en ons arbeidsvoorwaardenreglement”, vertelt Tisson. “Vaak checken we dingen. Voorheen hadden we vooral met één AWVN-advocaat contact, tegenwoordig vaak met meerdere AWVN’ers. Dat werkt heel plezierig. Voor ieder onderwerp op arbeidsrechtelijk of arbeidsvoorwaardelijk gebied heeft AWVN wel een specialist in huis.”
Het voordeel van een langdurige relatie is dat je een bepaalde branche goed leert kennen, zegt AWVN-advocaat Astrid Zuidinga, eerste aanspreekpunt voor Hampshire Hotels.
“Wij begrijpen dat de klant altijd centraal staat. Daarom is het, nog meer dan in andere sectoren, bijvoorbeeld absoluut onwenselijk als een medewerker onverzorgd naar het werk komt. Van zulke situaties moet je direct werk maken.” Tisson: “Het is niet alleen fijn dat AWVN de hotelbranche begrijpt, maar vooral dat Astrid en haar collega’s onze hotelorganisatie kennen. Wij hebben regels en richtlijnen, maar kiezen er duidelijk voor om fair om te gaan met mensen, zelfs als we afscheid van ze nemen. Het is niet ons doel om het onderste uit de kan te halen in zo’n situatie, omdat we onze naam goed willen houden. Daarvoor heb je een advocaat nodig die dat begrijpt en je daarin adviseert, niet een advocaat die in een conflictsituatie wél tot het gaatje wil gaan.”
Vroegtijdige interventie en preventie van arbeidsconflicten is de laatste jaren steeds belangrijker geworden in het hr-beleid van Hampshire Hotels. In het licht daarvan geeft AWVN cursussen aan de hotelmanagers en afdelingshoofden op het gebied van dossiermanagement en gesprekstechnieken. Tisson: “De gedachte achter goed dossiermanagement is niet: ‘hoe krijg ik iemand eruit’, maar: ‘hoe kan ik tijdig bijsturen?’ Met de trainingen willen we onze managers daarvoor de tools in handen geven.”
Naast de kwaliteit van het advies en de breedte die AWVN te bieden heeft, is voor Tisson ook de prijsstelling een belangrijke reden om de relatie in stand te houden. “Ik kijk ieder jaar wel rond in de markt wat er te koop is op het gebied van juridisch advies. Als je elders op zoek gaat naar een arbeidsrechtadvocaat, beland je al snel in duizelingwekkende bedragen. Bij AWVN krijgen we hoogwaardig advies voor een prima prijs.”
Hampshire Hotels
Hampshire Hotels is een van de grootste hotelorganisaties in de Benelux met 21 eigen hotelvestigingen en 80 franchisenemers. Bij de eigen hotels in Nederland werken 900 medewerkers; inclusief de franchisebedrijven gaat het om zo’n 3.000 medewerkers in de Benelux en Duitsland.
AWVN-inzet
Doorlopend advies over een breed palet aan hr-vraagstukken en voor alle zaken op het gebied van arbeidsrecht, arbeidsvoorwaarden en arbeidsverhoudingen.