Voor onze winkels betekent dit dat we zowel voor onze klanten als voor onze medewerkers een veilige omgeving creëren. Zo laten we bijvoorbeeld één klant per 25m2 winkeloppervlakte toe. Klanten kunnen via een dashboard op onze website zien hoe druk het op dat moment in de winkel is. Aan de andere kant kijken we ook hoe we onze omzet met de huidige beperkingen offline en online kunnen optimaliseren om gezond door deze crisis te komen. Kantoormedewerkers werken in principe nog steeds thuis en voor het werken in ons distributiecentrum passen we strenge regels toe. Discipline en continue aandacht dus voor die 1,5 meter.
Vanaf dag 1 hebben we op verschillende niveaus crisisteams ingesteld om de dag na de sluiting van de winkels meteen aan de slag te gaan met de opening en de nieuwe realiteit. We hebben alle collega’s via onze interne app bijna dagelijks gevoed met waar we mee bezig zijn. Om connected te blijven, hebben we ook veel gecommuniceerd over allerlei minder zakelijke dingen onder de noemer #BeeTogether. We hebben bijvoorbeeld nauw samengewerkt met stichting NL Cares om ouderen wekelijks te bellen voor een praatje.
Gelukkig ontbrak het niet aan aandacht van de vakbonden; we hebben hen wekelijks bijgepraat over de gang van zaken. De bonden hebben ons meerdere malen gecomplimenteerd met onze aanpak waarbij we de veiligheid en gezondheid van klanten en medewerkers steeds bovenaan onze prioriteitenlijst zetten.
Op dit moment zijn we in afwachting van de uitslagen van een pulse survey onder alle medewerkers hoe zij de afgelopen maanden hebben ervaren. Ruim 70% van de medewerkers heeft het survey ingevuld. Ik verwacht een hoge tevredenheid, maar natuurlijk ook kritische noten. Daar leren we weer van en het helpt ons met verdere verbeteringen.
Natuurlijk hoor en zie je al veel door op de werkplek met medewerkers te praten. Niet iedereen voelde zich even comfortabel bij de heropening van de winkels. Een enkeling heeft ervoor gekozen om ontslag te nemen vanwege persoonlijke redenen. Nu we bijna twee maanden verder zijn, spreek ik dezelfde medewerkers weer. Ze zijn een stuk meer gerustgesteld, mede doordat de maatregelen werken en ze het gevoel hebben dat er naar ze wordt geluisterd.
Cultuurbewaking en de aantrekkelijkheid van de Bijenkorf als werkgever verder versterken door wat we de afgelopen tijd hebben geleerd te vertalen naar verbeterslagen in de toekomst. Hierbij merk ik dat we opnieuw (of zelfs vernieuwend) nadenken over wat en hoe je gaat investeren in de organisatie en in mensen. Verschillende manieren van werken blijken toch effectiever dan eerst werd aangenomen en de aandacht voor persoonlijke ontwikkeling verschuift nog meer naar het kunnen inspelen op veranderende omstandigheden, analyse, samenwerking en besluitvorming.