Vrijwilligerswerk als arbeidsvoorwaarde: de Luisterlijn

De vrijwilligers van de Luisterlijn voeren jaarlijks ruim 300.000 gesprekken met mensen die behoefte hebben aan een luisterend oor. Een groot aantal van hen doet dit naast een vaste baan. Steeds meer werkgevers bieden namelijk medewerkersvrijwilligerswerk-programma’s aan. Via de eigen werkgever kunnen medewerkers binnen deze afspraken een (vast) aantal uren besteden aan vrijwilligerswerk.

Richard Coonen, directeur-bestuurder bij de Luisterlijn. Fotograaf: Elizabeth Wattimena.

Volgens de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) heeft iedere inwoner van Nederland recht op een luisterend oor. De uitvoering van de wet is door het Ministerie van VWS uitbesteed aan de Luisterlijn.

Vrijwilligers bieden telefonisch dag en nacht een luisterend oor waarin het verhaal van de ander centraal staat. Daarnaast is chatten (elke dag van 10.00 – 22.00 uur) en mailen ook mogelijk via de website van de Luisterlijn. “We zijn volledig aangewezen op de inzet van onze goed getrainde vrijwilligers, die op een van onze 27 locaties, of vanuit huis de gesprekken kunnen voeren”, vertelt Richard Coonen, directeur-bestuurder van de Luisterlijn.

De vrijwilligers van de Luisterlijn

Je wordt niet zomaar vrijwilliger bij de Luisterlijn. Mensen die iets voor een ander willen betekenen en zich aanmelden worden eerst gescreend op geschiktheid en volgen daarna als aspirant-vrijwiliger een intensieve training van 6 weken. Daarop volgt een ‘on the job’-begeleiding van een mentor. Tijdens het trainingsproces leren de vrijwilligers onder andere om oordeelloos te luisteren én hoe om te gaan met onderwerpen, zoals eenzaamheid, ziekte, angst, rouw, verdriet en relatieproblemen. Als ze eenmaal zijn begonnen met het vrijwilligerswerk ontvangen ze maandelijks intervisie en bijscholing van trainer-begeleiders.

Iedere vrijwilliger committeert zich minimaal voor een jaar aan het vrijwilligerswerk bij de Luisterlijn. Zij bellen, chatten of mailen per week 4 uur, waarvan één keer in de maand ook 4 uur ’s nachts. De vrijwilligers kunnen zelf het eigen rooster plannen. De Luisterlijn zorgt vervolgens dat alle diensten voldoende gevuld zijn om de bereikbaarheid zeker te stellen.

Maatschappelijk verantwoord werkgeven

Het opzetten van een medewerkersvrijwilligers-programma is een goed voorbeeld van maatschappelijk verantwoord werkgeverschap (MVW). Dit is een vorm van werkgeverschap waarbij rekening wordt gehouden met het samenspel tussen werkgever, werknemer én de sociaal maatschappelijke context. Door MVW in de praktijk te brengen kunt u als werkgever een positieve impact hebben op de maatschappij en tegelijkertijd werken aan de eigen organisatiedoelen en waarden. Meer weten? Lees verder op onze themapagina.

Lees verder

Werkgevers en vrijwilligersorganisaties kunnen elkaar helpen

De Luisterlijn wil meer gaan samenwerken met werkgevers. Volgens Coonen zijn veel werkgevers op zoek naar maatschappelijke zingeving. “Niet alleen omdat medewerkers het belangrijk vinden, maar ook omdat het steeds belangrijker is voor werkgevers om bij te dragen aan maatschappelijke doelstellingen. Denk bijvoorbeeld aan de ESG-richtlijnen.”

Verder liggen er veel ontwikkelmogelijkheden. “Kijk bijvoorbeeld naar mensen die beroepsmatig in callcenters of op locatie cliënten, patiënten of klanten te woord staan. Zij kunnen bij ons als vrijwilliger luistervaardigheden opdoen die heel goed bruikbaar zijn in hun dagelijks werkzaamheden”, legt Coonen uit. “Het feit dat je bij de Luisterlijn deze hoogwaardige training ontvangt en tijdens gesprekken je luistervaardigheden sterk verbetert, is voor veel vrijwilligers een belangrijke reden om mee te draaien”, aldus Coonen.

Werkgevers, werknemers en vrijwilligersorganisaties kunnen elkaar volgens Coonen heel goed aanvullen. Hij is daarom in gesprek met verschillende werkgevers in Nederland om te bekijken hoe er een mooie brug te slaan is tussen de belangen van de werkgevers, medewerkers en die van de Luisterlijn. “Vooral bij organisaties waar wij mee werken en diensten bij afnemen liggen kansen”, vertelt hij.

Werkgevers kunnen bijvoorbeeld naast het aanbieden van tijd voor vrijwilligerswerk aan medewerkers, ook bijdragen door expertise en kennis te delen met vrijwilligersorganisaties. “Dat kan in de vorm van een donatie ‘in kind’”, legt Coonen uit. “Een goed voorbeeld is de bijdrage vanuit PwC Nederland. Zij stellen hun expertise beschikbaar voor het uitbouwen van de mogelijkheden voor particulieren en bedrijven om te doneren aan de Luisterlijn. Medewerkers van het kantoor krijgen daardoor de mogelijkheid om hun expertise op vrijwillige basis in te zetten voor ons maatschappelijk doel: het bieden van een luisterend oor aan mensen die dat nodig hebben. Dat is voor veel adviseurs een ontzettende waardevolle uitdaging.”

Ga het gesprek aan en zoek elkaars meerwaarde

Coonen gelooft dat iedere werkgever vanuit de eigen expertise iets kan bieden aan een vrijwilligersorganisatie. “Daarover gaan wij graag het gesprek aan. Daarbij kijken we ook altijd naar wat wij kunnen bieden aan mogelijkheden. Samenwerken kan op veel manieren. Denk onder andere aan een donateurschap of het samen agenderen van een onderwerp of maatschappelijk thema. Zo trekken we bijvoorbeeld samen op met Beter Horen vanuit de Coalitie ‘Een tegen Eenzaamheid’. Door te zoeken naar elkaars toegevoegde waarde is er altijd een manier te vinden om elkaar te versterken. Zo leidt gehoorverlies vaak tot isolatie en eenzaamheid. Door het bieden van gehoorapparaten kunnen mensen weer beter horen en daarmee ook weer luisteren. Daar liggen mooie bruggetjes.”

Heeft u als werkgever interesse om in gesprek te gaan met de Luisterlijn, of wilt u meer weten over de organisatie? Ga dan naar de website van de Luisterlijn of neem contact op met Richard Coonen.

Wat is een medewerkersvrijwilligerswerk-programma precies?

Bij veel werkgevers kan het al. Lees het in ons artikel Vrijwilligerswerk in de baas z’n tijd?

Ga naar het artikel

Deel dit artikel via: Deel dit artikel via Whatsapp Deel dit artikel via Twitter Deel dit artikel via Facebook Deel dit artikel via Linkedin Deel dit artikel via Mail
aanmelden