Vrijwilligerswerk in de baas z’n tijd? Bij veel werkgevers kan het al

Werkgevers voelen zich steeds maatschappelijker betrokken en zoeken daarom nieuwe manieren om een positieve impact te maken op de samenleving. Zo krijgen werknemers bij veel bedrijven en organisaties de mogelijkheid om een deel van de tijd te besteden aan vrijwilligerswerk. Een groot aantal Nederlandse werkgevers heeft inmiddels een medewerkersvrijwilligerswerk-programma opgenomen in het eigen arbeidsvoorwaardenpakket. Wat houdt zo’n programma in en wat levert het op?

Esther Hofstede, Social impact expert bij het programma Good Busy van de Vereniging Nederlandse Organisaties Vrijwilligerswerk.

Bedrijven die vrijwilligerswerk als arbeidsvoorwaarde aanbieden, geven werknemers de mogelijkheid om een vast aantal uur per jaar te besteden aan vrijwilligerswerk. Vaak mogen werknemers zelf kiezen hoe ze invulling geven aan deze uren, maar steeds meer werkgevers gaan ook een actieve samenwerking aan met vrijwilligersorganisaties.

Vrijwilligerswerk afstemmen op de eigen HR-doelen

Vrijwilligerswerk uitvoeren als onderdeel van het eigen takenpakket. Zowel werkgevers als werknemers staan steeds positiever tegenover dit idee, ziet ook Esther Hofstede, Social impact expert bij het programma Good Busy de Vereniging Nederlandse Organisaties Vrijwilligerswerk (NOV). Volgens haar is het voor werkgevers een mooie manier om vorm te geven aan sociale doelstellingen én tegelijk echt iets bij te dragen aan de maatschappij. Uit het nationale onderzoek ‘Geven in Nederland’ uitgevoerd door de VU blijkt daarnaast dat het afstemmen van vrijwilligerswerk op HR-doelen positieve effecten heeft op het functioneren van medewerkers en bijdraagt aan een positiever arbeidsmarkt- en bedrijfsimago.

Maatschappelijk verantwoord werkgeven

Het opzetten van een medewerkersvrijwilligers-programma is een goed voorbeeld van maatschappelijk verantwoord werkgeverschap (MVW). Dit is een vorm van werkgeverschap waarbij rekening wordt gehouden met het samenspel tussen werkgever, werknemer én de sociaal maatschappelijke context. Door MVW in de praktijk te brengen kunt u als werkgever een positieve impact hebben op de maatschappij en tegelijkertijd werken aan de eigen organisatiedoelen en waarden. Meer weten? Lees verder op onze themapagina.

Lees verder

NOV is in 2021 gestart met het programma Good Busy, dat mogelijk wordt gemaakt door het Ministerie van Volksgezondheid en Sport. “Na de coronapandemie zagen we dat er in Nederland bij veel vrijwilligersorganisaties een groot tekort was aan krachten. Tegelijk zagen we dat er bij veel werkgevers en werknemers wel echt de wil is om iets goed te doen voor de samenleving. Daar zijn wij op in gaan spelen. Dat doen we door kennis te delen, medewerkersvrijwilligerswerk op de agenda te zetten en door gelijkgestemde ondernemers te verbinden.” Ook biedt Good Busy naast praktische- en strategische toolkits meerdere whitepapers aan voor werkgevers die met het onderwerp aan de slag willen. Deze zijn te vinden op de website van Good Busy.

Bouw een duurzame relatie op

Bij het contact tussen werkgevers met vrijwilligersorganisaties moet er sprake zijn van een goede match. “Je moet echt kijken naar wat je elkaar te bieden hebt. Ga daarover in gesprek en maak concrete afspraken. Zo hebben veel vrijwilligersorganisaties niet alleen mensen nodig, maar kunnen ze ook heel goed financiering of expertise van een bedrijf gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan ondersteunende IT-diensten, het aanbieden van trainingen of het opzetten van scholingsprogramma’s.”

Vrijwilligersorganisaties hebben daarnaast vooral behoefte aan een langdurige en duurzame relatie met bedrijven. “Het is daarbij erg belangrijk om als werkgever goed te luisteren naar de behoeften van de vrijwilligersorganisatie. Hoe goed sommige werkgevers het ook bedoelen, veel vrijwilligersorganisaties hebben er niet zoveel aan als je woensdagmiddag met 100 mensen voor de deur staat voor het organiseren van een bingomiddag. Daarentegen heeft de organisatie misschien veel meer behoefte aan 10 vrijwilligers die wekelijks op donderdagavond als gastheer- of vrouw aan tafel een paar uur helpen bij het uitdelen van een avondmaaltijd. Praat daarover en kijk gezamenlijk waar er echt meerwaarde geleverd kan worden.”

Er valt voor werkgevers en werknemers veel te winnen

Als er een goede match is tussen een werkgever en een vrijwilligersorganisatie, is er volgens Hofstede voor alle betrokken partijen winst te behalen. Werknemers kunnen naast het eigen werk op een andere manier een maatschappelijke bijdrage leveren. Dat is niet alleen zinvol, ook levert het vaak talentontwikkeling op. Vrijwilligerswerk biedt medewerkers kansen om nieuwe vaardigheden te ontwikkelen, zoals leiderschap en teamwork. Ook komen ze vaker in contact met groepen die ze in het dagelijks leven niet tegenkomen, zoals zieke mensen of daklozen. Door dat contact is er sprake van meer begrip, leren ze beter te luisteren en worden ze empathischer. Die nieuwe vaardigheden nemen ze mee naar de werkvloer, vaak met een positieve gedragsverandering als gevolg.”

Ook voor werkgevers valt er veel te winnen. Het aanbieden van vrijwilligerswerk als arbeidsvoorwaarde zorgt voor een grotere tevredenheid onder werknemers. “Onder werknemers zien we dat zij het belangrijk vinden dat een werkgever zich maatschappelijk inzet”, vertelt Hofstede. “De internationale Business & Social Justice Study van 2021 laat bijvoorbeeld zien dat 43 procent van de medewerkers hun huidige baan heroverwegen als de werkgever niet genoeg doet voor sociale rechtvaardigheid.” Ook blijkt uit het onderzoek Geven in Nederland dat vrijwilligerswerk ervoor zorgt dat medewerkers gemotiveerder en loyaler zijn. Dat zorgt weer voor hogere productiviteit en lagere verloopcijfers.

Hogere participatie bij goedwerkend medewerkersvrijwilligers-programma

Ondanks de wil iets goed te doen voor de maatschappij, ervaren sommige werkgevers toch nog struikelblokken bij het opzetten van een medewerkersvrijwilligers-programma. In de meeste gevallen heeft dit te maken met het ontbreken van vrijwilligersorganisaties in het eigen netwerk die goed aansluiten op de maatschappelijke doelstellingen van de werkgever.

Nog een uitdaging is om de eigen medewerkers te mobiliseren voor vrijwilligerswerk. Bij een oproep doet gemiddeld vaak een derde van de medewerkers mee. “Maar door een vrijwilligersorganisatie aan je te binden die aansluit bij de HR-doelen van de organisatie, voelen meer werknemers zich aangesproken om mee te doen. Daar kan Good Busy bij helpen. In de praktijk zien we dat bij werkgevers met een goedwerkend medewerkersvrijwilligers-programma de participatiecijfers veel hoger zijn.”

Werkgevers en vrijwilligersorganisaties

De Luisterlijn is volledig afhankelijk van vrijwilligers. Benieuwd hoe werkgevers de vrijwilligersorganisatie kunnen helpen? Lees het praktijkverhaal.

Ga naar het artikel

Deel dit artikel via: Deel dit artikel via Whatsapp Deel dit artikel via Twitter Deel dit artikel via Facebook Deel dit artikel via Linkedin Deel dit artikel via Mail
aanmelden