Waar voorheen vooral grotere organisaties de stap naar objectieve werving en selectie zetten, zien we nu een nieuwe ontwikkeling: ook het mkb stroopt de mouwen op. Zo ook Zepp.solutions: een jong Nederlands bedrijf dat gespecialiseerd is in waterstof brandstofceltechnologie. Zepp heeft 15 medewerkers en zit inmiddels in de scale-up fase. Als alle ambitieuze plannen worden waargemaakt, zal het bedrijf eind 2026 naar verwachting 100 mensen in dienst hebben.
HR-verantwoordelijke Jacqueline Spaans wil dat het realiseren van gelijke kansen in alle HR-processen wordt geïntegreerd, dus ook in de zoektocht naar nieuwe mensen. Objectieve werving en selectie past bij haar integere aanpak. Wat levert het volgens haar op?
“Ten eerste een hoop eye openers. Voordat we aan de slag gingen met de methodes, kregen we wetenschappelijke informatie met cijfers over gelijke kansen en uitsluiting. Zo werden we ons bewust van de blinde vlekken die we hebben. Ook wat betreft vacatureteksten. Daar staan een heleboel verborgen eisen in die uit gewoonte worden opgeschreven. Meedoen in een CoP bood structuur. Je krijgt een consequente uitstraling in je vacatureteksten. Sollicitaties zijn geen ‘incidenten’ meer, maar passen in een zorgvuldig en objectief proces.”
“Mijn collega Joost Wendling had net een employer branding onderzoek afgerond, met aanbevelingen op het gebied van communicatie, gebruikmakend van een Employer Value Proposition. Ik nodigde hem uit om mee te doen met de training over inclusieve vacatureteksten, want inclusief schrijven is natuurlijk belangrijk in álle communicatie. Hij deed mee, raakte betrokken en bleef dat ook.”
“Bij objectieve werving en selectie ligt de focus op de competenties van kandidaten. Ik had zeker in het begin best moeite met het idee dat mensen gereduceerd worden tot een aantal basiscompetenties en dat al hun mooie en unieke eigenschappen naar de achtergrond zouden verdwijnen. Iemand moet niet alleen het werk kunnen doen, maar zich ook voldoende vrij en thuis voelen in de werkomgeving. Het toeval wil dat Joost met zijn onderzoek ook inzichtelijk heeft gemaakt wat nu eigenlijk precies onze kernwaarden zijn. Hij interviewde de oprichters van Zepp over hun drijfveren en destilleerde daar vijf kernwaarden uit, het fundament waar het bedrijf op is gebouwd. Daarna heeft hij onderzocht welke professioneel-persoonlijke kernwaarden van de medewerkers zelf aanhaakten bij de kernwaarden van het bedrijf. De set van vijf professioneel-persoonlijke kernwaarden die bij de collega’s het meest voorkwamen – en die ze dus gemeen hadden met elkaar – hebben we benoemd tot EVP (employer value proposition, red.) Wat bleek? Als een medewerker zich herkent in minimaal drie van die kernwaarden, dan is de motivatie groot om lang bij het bedrijf te blijven werken. Als ik naar mezelf kijk: ik ben van een andere generatie dan mijn collega’s. De reden dat ik toch in het team pas, is dat ik match op onze kernwaarden.
“Het is ons gelukt om – waar nodig – die kernwaarden in de functie-eisen van onze vacatureteksten te verwerken tot competenties, kennis en attitude die aan deze kernwaarden ten grondslag liggen. Sollicitanten krijgen hierdoor een heel goed beeld van onze bedrijfscultuur, zonder dat we onze kernwaarden expliciet met grote letters op de muren moeten schrijven. Dat wil ik ook niet. Over kernwaarden moet je niet eindeloos ouwehoeren, die zijn gewoon onderdeel van wie we zijn.”
Meer weten over Zepp’s ervaringen met objectief werven en selecteren en benieuwd naar de uitdagingen van Zepp op het gebied van diversiteit? Jacqueline is geïnterviewd door PW-net in de vierdelige podcastserie “De wereld van eerlijke werving en selectie”. Deze aflevering beluister je hier op Spotify.
Dit verhaal is opgetekend in mei 2024
Lijkt het u interessant om onder begeleiding een jaar lang te gaan oefenen met objectief selecteren? Dat kan in onze Community of Practice!