Kijk op de website van NIYATA en de bonte mix aan medewerkers spat gelijk van je beeldscherm. De broers Yasin en Tansel Kiliç, founders bij Niyata roepen collega-mkb’ers op hetzelfde te doen: “Zorg dat je bedrijf een afspiegeling is van de maatschappij. Wij geloven sterk in het feit dat bezig zijn met diversiteit en inclusie niet alleen een verrijking is voor onze organisatie, maar ook een krachtige stimulans voor groei en innovatie.’’
Bij Niyata werken zo’n 50 collega’s met verschillende achtergronden. Yasin: “Wij vinden het heel normaal een divers team te hebben, maar zien ook dat dit bij veel bedrijven nog niet de standaard is. Wij geloof sterk in de kracht van diversiteit. Als individu heb je wellicht een unieke visie, maar een bedrijf dat verschillende perspectieven combineert, staat sterker. Iedereen kijkt vanuit het eigen referentiekader, dat is juist een kracht. Andere invalshoeken zetten je aan het denken en dat zorgt voor meer creativiteit in het team.”
Onderzoek laat zien dat mensen met een migratieachtergrond – vaak onbewust! - niet dezelfde kansen krijgen op de arbeidsmarkt. Het gaat om kansen in sollicitatieprocessen, een inclusieve werkvloer maar ook om doorgroeimogelijkheden bínnen een bedrijf. Het zijn onderwerpen waar veel werkgevers mee worstelen. Dat willen we veranderen. Door kennis en ervaringen van andere ondernemers te delen en praktische handvatten te bieden, dragen we samen bij aan een inclusievere arbeidsmarkt.
De ‘wij’ binnen dit thema zijn de bij dit thema belangrijkste betrokken partijen, te weten:
AWVN, VNO-NCW, MKB-Nederland, FNV, ABU, NBBU, SER/Diversiteit in Bedrijf, Randstad en het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.
Wil je een diverser team? Volgens Yasin begint het met het hebben van een visie op dit thema: “Verdiep je en bepaal wat je wil bereiken. Spreek actief uit dat je het als bedrijf belangrijk vindt voor iedereen open te staan. Wij benoemen dit ook expliciet op onze website en in onze vacatures. Daarnaast sturen we in ons bedrijf bewust op competenties. Onszelf verbeteren op dit vlak is onderdeel van onze bedrijfsstrategie. Het is nooit ‘klaar’, het is continu in ontwikkeling.”
Yasin: “Het begint met het voeren van open gesprekken met elkaar. Bij ons krijgen alle collega’s een kerstpakket, maar ook een ramadanpakket. Collega’s die niet bekend zijn met de Ramadan of met Kerst krijgen die dus ook. Hierdoor ontstaan open gesprekken op de werkvloer en leren collega’s over elkaars achtergrond en cultuur. Tansel vult aan: “Wat ik mooi vond om te zien is dat de dames van de planning uit zichzelf rekening hielden met de mensen die aan het vasten waren. Die collega’s kregen tijdelijk lichtere klussen. Andere collega’s waren bereid in deze periode een stapje extra te zetten. Doordat je leert van elkaar, ontstaat ook wederzijds begrip.”
Volgens Tansel is het daarnaast belangrijk met mensen persoonlijk in gesprek te gaan. “Om een inclusieve werkomgeving te creëren, is het is belangrijk te begrijpen welke ervaringen die persoon heeft, tegen welke problemen hij of zij aanloopt, en waar de moeilijkheden liggen. Vraag ook naar persoonlijke ambities: wat wil je, wat kun je en hoe kunnen wij je daarbij helpen? Eén van onze monteurs wilde liever aan het werk als werkvoorbereider. In die rol moest hij onderdelen uit het magazijn verzamelen. Hij had nog moeite met de Nederlandse taal, dus naambordjes lezen was lastig voor hem. In overleg hebben we toen iconen toegevoegd aan de naambordjes. Zo kon hij het werk doen dat hij wilde en ondertussen zijn taal verbeteren. Door op deze manier met collega’s mee te denken en te faciliteren bouwen we aan loyaliteit binnen het team. We merken dat dit bijdraagt aan een lager ziekteverzuim en personeelsverloop.
Tips aan andere ondernemers
Tansel: “Alleen benoemen dat dit thema belangrijk voor je is, is niet voldoende. Geef het goede voorbeeld en handel er ook ernaar.”
Yasin: “Het is essentieel dat de motor van je bedrijf blijft draaien, maar wij geloven dat dit ook op een sociaal betrokken manier kan, waarbij iedereen gelijk is. Een afspiegeling van de samenleving binnen je bedrijf verrijkt niet alleen, maar biedt ook een enorme kracht.”
Dit verhaal is gepubliceerd in juli 2024
Steeds meer werkgevers doen aan objectieve selectie. Zo vinden zij de beste kandidaat voor de functie én stimuleren ze gelijke kansen. Lijkt het u interessant om onder begeleiding een jaar lang te gaan oefenen met objectief selecteren? Dat kan in onze Community of Practice!