De cijfers liegen niet. Het personeelstekort in Nederland blijft aanhouden. Veel mkb’ers worstelen met een openstaande vacatures. Jij ook? Probeer je blikveld te verruimen en kijk bijvoorbeeld kritisch naar de gevraagde functie-eisen. Wat zijn de dingen die iemand écht moet kunnen? En welke competenties zijn nice to have? Rob Jansen, CEO bij Chain Logistics, kijkt breder en heeft daardoor minder moeite met het vervullen van zijn vacatures.
Rob: “Betekenisvol ondernemen staat bij ons voorop. We hebben twee hoofddoelen: winst én sociale impact maken. Dat laatste doen we door open te staan voor iedereen en door te kijken wat we iemand écht moet kunnen voor een functie. De rest doet er voor ons niet toe. Kun je bij wijze van spreken 4 uur lang staan en 10kg tillen? Dan kun je zo aan de slag.”
Onderzoek laat zien dat mensen met een migratieachtergrond – vaak onbewust! - niet dezelfde kansen krijgen op de arbeidsmarkt. Het gaat om kansen in sollicitatieprocessen, een inclusieve werkvloer maar ook om doorgroeimogelijkheden bínnen een bedrijf. Het zijn onderwerpen waar veel werkgevers mee worstelen. Dat willen we veranderen. Door kennis en ervaringen van andere ondernemers te delen en praktische handvatten te bieden, dragen we samen bij aan een inclusievere arbeidsmarkt.
De ‘wij’ binnen dit thema zijn de bij dit thema belangrijkste betrokken partijen, te weten:
AWVN, VNO-NCW, MKB-Nederland, FNV, ABU, NBBU, SER/Diversiteit in Bedrijf, Randstad en het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.
De aanpak van Rob is misschien niet voor elk bedrijf haalbaar, maar in de basis zoeken veel bedrijven nog te vaak naar het schaap met 5 poten. De lessen van een bedrijf als Chain Logistics? Durf bijvoorbeeld van 15 functie-eisen naar 4 tot 6 functie-eisen te gaan. Het loslaten van te veel of (onnodig) harde eisen levert meer en verrassende kandidaten op. Daarnaast zoeken veel ondernemers (onbewust) naar kandidaten met wie ze een ‘klik’ voelen of die lijken op de collega’s die er al werken. Verruim je blik en ontdek kandidaten die je eerder niet opvielen, maar die je bedrijf wel veel te bieden hebben.
Een andere tip om meer sollicitanten te trekken is door in vacatureteksten zichtbaar te maken dat je openstaat voor allerlei mensen. Laat dat zien in het beeldmateriaal bij de vacaturetekst, maar ook op de rest van je website en in brochures. Ook het toevoegen van een diversiteitsstatement, bij voorkeur op een prominente plek in je vacaturetekst, draagt hieraan bij. Een studie in de VS toonde aan dat een statement over diversiteit bijdraagt aan een sterke toename van zowel het aantal als de kwaliteit van kandidaten (Flory, 2018). Hieronder staat ter inspiratie het diversiteitsstatement van de KNVB.
“Voetballen doen we met en voor iedereen. Daarom willen we net zo divers zijn als onze leden, fans en partners. Zo kunnen we alle verschillende voetballiefhebbers nóg meer voetbalplezier bezorgen. We zijn nadrukkelijk op zoek naar nieuwe collega’s die bijdragen aan de diversiteit binnen de KNVB. Een diverse KNVB betekent voor ons collega’s met verschillende culturele achtergronden, inzetbaarheid, opleiding, gender en leeftijd.”
Naast het verruimen van je blik is het belangrijk personeel vast te houden. De aanpak van Rob heeft op de werkvloer van Chain Logistics geleid tot een mooie mix van mensen: jong, oud, man, vrouw en veel verschillende nationaliteiten en achtergronden. Rob: “Iedereen heeft andere wensen en ideeën. Ga in gesprek. Hoe zorgen we ervoor dat jij je thuis voelt? Wat heb je daarvoor nodig? En kijk hoe je het verschil kan maken. Mijn ervaring is dat het niet zit in ‘fancy’ dingen, maar vooral in aandacht voor je mensen en hun situatie. Tyron Arvasi begon als stagiair bij Chain Logistics en bevestigt dit. Hij werkt er 9 jaar en is doorgegroeid als teamleider: “Ik voel me hier thuis. Iedereen wordt gelijk behandeld. Iedereen die dat wil mag zich ontwikkelen en daarnaast is er oprechte aandacht voor jou als mens.”
Of iemand zich thuis voelt in een organisatie is natuurlijk afhankelijk van veel verschillende factoren. Maar er zijn een aantal dingen die je als ondernemer concreet kan doen om te zorgen voor een prettige en veilige werkvloer. Denk bijvoorbeeld aan het aanstellen van een externe vertrouwenspersoon, maar ook het doen van een jaarlijks anoniem medewerkersonderzoek. Het onderzoek biedt ruimte om wensen te delen of problemen bespreekbaar te maken. Ga met de inzichten aan de slag en voer eventueel wijzigingen in beleid door om het breed te borgen.
Rob’s tip aan andere ondernemers
Rob: “Ik werk al 23 jaar op deze manier. Daardoor staan we inmiddels in de regio ook bekend als sociale werkgever. Mensen willen graag bij ons werken en kloppen ook vaak zelf aan. Mijn belangrijkste tip? Toon lef en probeer het gewoon eens!”
Dit verhaal is gepubliceerd in juli 2024
Bron:
Flory J.A., Leibbrandt A., Rott J. & Stoddard J. (2018). Increasing Workplace Diversity: Evidence from a Recruiting Experiment at a Fortune 500 Company, CESifo Working Paper Series 7025, CESifo Group Munich
Steeds meer werkgevers doen aan objectieve selectie. Zo vinden zij de beste kandidaat voor de functie én stimuleren ze gelijke kansen. Lijkt het u interessant om onder begeleiding een jaar lang te gaan oefenen met objectief selecteren? Dat kan in onze Community of Practice!