Zo faciliteert u onderlinge ondersteuning tussen collega’s

Op deze pagina leest u hoe u werknemers kunt helpen en motiveren elkaar te ondersteunen om in goede psychische gezondheid aan het werk te blijven, ook in deze tijden van crisis.

De vrijdagmiddagborrel of het praatje bij de koffieautomaat vallen op dit moment voor veel werknemers weg. Zij missen nu die informele momenten waar ze met collega’s niet enkel over werk praten, maar normaliter juist de wat persoonlijkere gesprekken voeren. Door te verwijzen naar onderstaande tips kunt u werknemers handvatten bieden om samen op een goede manier met de huidige situatie om te gaan.

Werkafspraken met collega’s

  • Schakel in- of externe buddies in, denk daarbij ook aan de Harrie-training.

Hier leest u hoe ING een succesvol buddysysteem opzette

  • Ondersteun elkaar in het creëren van een dagelijkse structuur.
    –   Plan een gezamenlijke dagstart in met één of meer collega’s.
    –   Stel samen een dag- of weekplanning op.
  • Baken werk en privé zo goed als mogelijk af. Tijdens het thuiswerken lopen werk en privé al snel in elkaar over en ook dat kan psychische risico’s met zich meebrengen.
  • Bespreek de werkzaamheden met collega’s en verlicht collega’s die het moeilijk hebben eventueel van taken.

Persoonlijk contact met collega’s

  • Zorg goed voor elkaar
    –   De Federatie Medisch Specialisten zette kort uiteen hoe je voor je collega’s en jezelf kunt zorgen
    –   In deze video en deze brochure wordt ingegaan op collegiale ondersteuning tijdens coronatijd, met praktische tips voor werknemers zelf en hoe ze collega’s kunnen ondersteunen.
  • Organiseer dagelijks een virtuele koffiehoek waar collega’s elkaar kunnen treffen om even een praatje te maken.
  • Organiseer regelmatig een virtuele vrijdagmiddagborrel.
  • Beheer en gebruik het lief-en-leedpotje.
  • Ga betekenisvolle gesprekken met elkaar aan. Deze gesprekstechnieken kunnen hierbij ondersteunend zijn. Betekenisvolle gesprekken kunnen veel los maken, maar bevorderen ook de werksfeer.
  • Zet een medewerkersnetwerk op. Deze netwerken maken psychische aandoeningen bespreekbaar, faciliteren in gesprekken, verbinden werknemers en voorkomen langdurige uitval. Samen Sterk Zonder Stigma ontwikkelde een handboek voor het opzetten van een medewerkersnetwerk.
Deel dit artikel via: Deel dit artikel via Whatsapp Deel dit artikel via Twitter Deel dit artikel via Facebook Deel dit artikel via Linkedin Deel dit artikel via Mail
aanmelden