Op deze pagina leest u hoe directie- en managementleden omstandigheden kunnen creëren waarin werknemers de juiste ondersteuning krijgen om in goede psychische gezondheid aan het werk te blijven, ook in deze tijden van crisis.
Voor veel mensen is (grotendeels) thuiswerken de norm geworden en mede hierdoor vervagen de grenzen tussen werk en privé. Daarnaast zijn er persoonlijke omstandigheden die tot een verslechterde psychische gezondheid kunnen leiden, die ook op werkgebied gevolgen hebben. Als organisatie is het van belang ook aandacht te hebben voor ingrijpende veranderingen in de privésituatie en hier op een goede manier mee om te gaan.
Werknemers die van een in- of externe jobcoach begeleiding krijgen bij het werk, zijn erbij gebaat dat op een aantal vlakken extra hulp of aandacht wordt geboden. Deze tips van jobcoaches kunnen u helpen de begeleiding in deze coronacrisis goed met elkaar af te stemmen. Zie ook het hoofdstuk Rol begeleiders van deze handreiking over hoe om te gaan met in- en externe begeleiding in deze crisisperiode.
Het coronavirus eist vele slachtoffers. Er bestaat een kans dat er ook binnen uw organisatie werknemers komen te overlijden, of dat er mensen zijn die een naaste verliezen. Het opstellen van een rouwprotocol kan ondersteunend zijn hoe in deze situatie te handelen. Hiervoor kunt u dit voorbeeld gebruiken.
De economie heeft flink te lijden onder de coronacrisis; schuldenproblematiek ligt op de loer. Ook mensen met een baan kunnen in een situatie terecht gekomen waarin zij schuldhulpverlening nodig hebben. Bijvoorbeeld omdat de partner minder of helemaal geen inkomen meer heeft. Werkgevers kunnen een visie opstellen en beleid vaststellen ten aanzien van (problematische) schulden van werkenden. Deze wegwijzer voor werkgevers en dit stappenplan helpen u financiële problemen te herkennen en ondersteunen u bij het opzetten van passend beleid.