Op deze pagina leest u hoe u samen met in- en externe partijen aan preventie van uitval door psychische klachten kunt werken.
Als werkgever, HR-professional of leidinggevende is het belangrijk psychisch welbevinden bespreekbaar te maken, zonder de rol van hulpverlener op u te nemen. Weet dat u ondersteuning kunt krijgen in het nemen van preventieve maatregelen binnen de organisatie. En dat u werknemers kunt opleiden in het leren omgaan met psychische problematiek op de werkvloer. Hier leest u op welke manieren u hulp kunt inschakelen wanneer een medewerker dreigt uit te vallen door psychische klachten.
Het moet in een organisatie duidelijk zijn welke aanspreekpunten er zijn als het gaat om psychische klachten. Dit kan bijvoorbeeld een HR-medewerker zijn.
Er zijn verschillende mogelijkheden om deze medewerkers hiertoe op te leiden. Een aantal voorbeelden hiervan zijn:
Arbeidsdeskundigen worden vaak pas ingezet als er al sprake is van een jaar verzuim. Echter, zij hebben expertise op het gebied van belasting en belastbaarheid die ook preventief al van toepassing is.
Het Arbeidsdeskundig Kennis Centrum (AKC) en De Normaalste Zaak verzamelden de meest gestelde vragen die werkgevers hebben over de rol van arbeidsdeskundigen, zoals: hoe zorg je ervoor dat je bij aanvang van een plaatsing een beeld krijgt van de belastbaarheid van een medewerker? En: hoe zorg je ervoor dat een medewerker niet blijft vastlopen in bepaalde werkzaamheden?
Download hier het Kennisdocument inclusief werkgeven, duurzame banen en arbeidsdeskundigen
Op het moment dat iemand ziek uitvalt, wordt de bedrijfsarts ingeschakeld. Maar het is raadzaam om al eerder een beroep te doen op de expertise van een bedrijfsarts. Denk aan de volgende fases en situaties:
Op 9 november 2021 deelde bedrijfsarts Nannette Roest nuttige informatie over haar vakgebied met werkgevers. Lees hier ons verslag.
U kunt naar laagdrempelige digitale hulp verwijzen, bijvoorbeeld via de GGZ appwijzer. Maar soms is het fijn concrete hulplijnen aan te dragen. Het is dan mogelijk om ook externe partijen aan te haken. Zet ook hierbij de regie en autonomie van de medewerker voorop. Faciliteer, maar zorg dat de ondersteuningsbehoefte van het individu leidend is. Hiervoor is maatwerk nodig.