30 september 2024

‘We hebben duidelijk beleid nodig om de arbeidsmarktkrapte tegen te gaan’

De Prinsjesdagplannen zijn gepubliceerd en de eerste analyses zijn geschreven. Wat zijn de belangrijkste inzichten en waar moeten organisaties mee aan de slag? We gaan erover in gesprek met verschillende werkgevers. Met vandaag: Raymond van Hattem, HR-directeur bij het Erasmus MC. Met hem bespreken we de Prinsjesdagplannen in verhouding tot de arbeidsmarktkrapte.   

Raymond van Hattem, HR-directeur bij het Erasmus MC.

Wat vindt u van de Prinsjesdagplannen?

“Het is goed dat arbeidsmarktkrapte hoog op de agenda staat en dat het kabinet het voornemen heeft om een arbeidsmarkttop te organiseren. De aanhoudende krapte is voor onze maatschappij een groot probleem waar we op korte termijn echt oplossingen voor nodig hebben. Echter komen die oplossingen er niet zomaar. Het is niet dat de krapte door een paar losse maatregelen wordt opgelost. Daar is vooral duidelijk en uitvoerbaar beleid voor nodig. Op dat gebied moet er nog wel een flinke slag gemaakt worden. Het kabinet heeft het vooral over oplossingen op de korte termijn, zoals het efficiënter indelen van werk, het terugdringen van de administratielast en de inzet van kunstmatige intelligentie (AI).

Dat zijn hele mooie verbeterpunten waar we als Erasmus MC al aan werken. Alleen denk ik dat het kabinet erg optimistisch is over de stappen die we in de (nabije) toekomst kunnen zetten op dit gebied. Want om de krapte tegen te gaan, is innovatie nodig. En om innovatie mogelijk te maken, is investeringsruimte van groot belang. Laten we nu juist in de Prinsjesdagplannen forse bezuinigingen zien op onderzoek, onderwijs en innovatie. Op dat gebied rijmt het doel van het kabinet niet met de maatregelen die ze nemen. Hetzelfde denkproces zie ik eigenlijk bij het streven om de administratietijd te halveren, zodat er meer tijd overblijft voor patiënten. Weer een mooi streven, maar besef dat veel regeldruk binnen ziekenhuizen door de overheid is opgelegd. Wellicht is het een idee om te kijken of we juist daar een efficiëntieslag kunnen maken.”

Welke uitdagingen ziet u voor HR?

“Vanaf 1 januari gaat de Belastingdienst weer handhaven op schijnzelfstandigheid. Dat brengt ons als ziekenhuis best in een lastig parket, in de zorg zijn namelijk veel zzp’ers actief. Begrijp mij niet verkeerd: het is natuurlijk goed dat schijnzelfstandigheid wordt tegengegaan. Als universitair medisch centrum zouden wij personeel dat momenteel werkzaam is als zzp’er vaak ook het liefst in dienst nemen. Alleen is dat niet altijd mogelijk.

De maatregelen die nu worden genomen brengen vooral veel onduidelijkheid met zich mee. We zetten daarmee echt weer een stap terug in de tijd. Want welke zzp’ers mogen nog worden ingezet en welke niet? Dat is een flinke klus om uit te zoeken en niet altijd helder. Daarnaast is het in tijden van arbeidsmarkkrapte niet bevorderlijk. Het probleem rond de handhaving zit hem denk ik ook in het ontbreken van alternatieven. Het is te veel gericht op wat niet mag in plaats van wat wel mogelijk is. Ik zou graag zien dat het kabinet daarmee aan de slag gaat en werkgevers meer duidelijkheid kan bieden.”

Arbeidsmarktkrapte is een belangrijk onderwerp voor veel werkgevers. Hoe werken jullie aan dit thema?

“Als UMC werken we aan aantrekkelijk werkgeverschap. Dat begint met het aanbieden van goede arbeidsvoorwaarden, ontwikkelmogelijkheden en een uitdagende werkplek. Daar streven we blijvend naar. Ook zetten we in op vitaliteit, werkplezier en efficiëntie. Zo kijken we gezamenlijk met onze mensen hoe werk -bijvoorbeeld door het gebruik van robots- zo goed mogelijk uitgevoerd kan worden.

Op het gebied van werving en behoud speelt onderwijs een grote rol. Veel van ons personeel leiden we zelf op. Dat doen we vooral binnen disciplines waar we veel krapte ervaren. Denk bijvoorbeeld aan laboranten en anesthesiemedewerkers. Momenteel hebben we een oplosbaar tekort aan verpleegkundigen, maar we hebben deze beroepsgroep in de toekomst ook hard nodig. Daar sorteren we nu alvast op voor, door studenten verpleegkunde aan ons te binden.

Verder werken we samen met andere Rotterdamse zorginstellingen om de arbeidsmarktkrapte in onze regio tegen te gaan. Zo onderzoeken we de optie om personeel van de ene zorginstelling ook bij andere organisaties te detacheren. Dat brengt uitdagingen met zich mee. De Autoriteit Consument & Markt kijkt daar kritisch in mee, ook ten aanzien van de arbeidsvoorwaarden die we daarover afspreken. Daar ligt nog een uitdaging, bijvoorbeeld alleen al omdat reguliere ziekenhuizen en UMC’S onder verschillende cao’s vallen.”

Heeft u advies voor het kabinet?

“Kijk naar de lange termijn en verwacht niet dat de arbeidsmarktkrapte zomaar is opgelost. Daarvoor is juist investerings- en innovatieruimte nodig. Ik zou het kabinet vooral willen oproepen om een klimaat te creëren waarin organisaties en sectoren gezamenlijk aan de slag kunnen met oplossingen tegen de arbeidsmarktkrapte. Daarnaast doe ik ook een oproep aan het kabinet om met concrete stimuleringsmaatregelen te komen voor parttimers om meer te gaan werken. In het Erasmus MC hebben we zo’n 17.000 mensen in dienst die 11.000 fte innemen. Door werk lonender te maken én randvoorwaarden -zoals kinderopvang- goed te regelen kan daar echt een grote winst geboekt worden.”

Alles over de Rijksbegroting voor 2025:

Deel dit artikel via: Deel dit artikel via Whatsapp Deel dit artikel via Twitter Deel dit artikel via Facebook Deel dit artikel via Linkedin Deel dit artikel via Mail
aanmelden